لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

کره شمالی پیشنهاد مذاکره با آمریکا را رد کرد


زنان سرباز کره شمالی در نزدیکی مرز این کشور با چین
زنان سرباز کره شمالی در نزدیکی مرز این کشور با چین
به دنبال اعلام آمادگی آمریکا برای گفت‌و‌گوی مشروط با کره شمالی، پیونگ یانگ روز سه شنبه این پیشنهاد را رد کرد و گفت که حاضر نیست تن به گفت‌و‌گوهای «تحقیرآمیز» بدهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین‌ ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که کره شمالی مخالف گفت‌وگو نیست، اما حاضر نیست پای «میز مذاکره تحقیر‌آمیز» با ایالات متحده بنشیند.

کره شمالی تاکید کرده است که مذاکره با واشینگتن تنها زمانی امکان دارد که آمریکا از «سیاست‌های خشونت‌آمیز» و «تهدید به جنگ اتمی» دست بکشد.

این بیانیه پس از آن صادر شده است که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش آماده است به طور مشروط با کره شمالی وارد گفت‌و‌گو شود.

جان کری در توکیو گفت: «ما آماده گفت‌و‌گو درباره خلع سلاح هسته‌ای هستیم، به شرط آن‌که کره شمالی گام‌های معناداری در اجرای تعهدات بین‌المللی خود بردارد.»

در پی تمدید تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی و همچنین رزمایش مشترک ایالات متحده و کره‌ جنوبی، پیونگ‌یانگ رویکرد تهاجمی به خود گرفته است.

کره شمالی ضمن اعلام آماده‌باش به واحدهای نظامی خود که پایگاه‌های آمریکا را هدف گرفته‌اند، لغو یک‌جانبه توافق‌های «ترک مخاصمه» با کره جنوبی و همچنین تهدید آمریکا به حمله پیش‌دستانه اتمی، روز ۱۳ فروردین‌ماه از تصمیم خود برای راه‌اندازی دوباره یک راکتور پلوتونیوم و مرکز غنی‌سازی اورانیوم «یونگ‌بیون» خبر داد.

آمریکا از کره شمالی خواسته است تا به رویکرد «جنگ‌ طلبانه» خود پایان دهد و در مسیر کاهش بحران در منطقه گام بردارد.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز ۲۷ فروردین‌ماه نیز در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «ان بی سی»، اقدامات پیونگ یانگ را «تحریک‌آمیز» خواند ولی گفت که بر اساس اطلاعات به دست آمده، کره شمالی از ظرفیت موشکی لازم برای حمل کلاهک اتمی برخوردار نیست.

چین، تنها همتای کره شمالی نیز پیش از این به پیونگ یانگ هشدار داده بود که از اقدامات تحریک‌آمیز در این مقطع زمانی که بحران در شبه جزیره کره بالا گرفته است، خودداری کند.

تهدید‌های پیونگ‌یانگ، همچنین محکومیت هشت کشور صنعتی جهان را در پی داشته است.

وزرای امور خارجه گروه جی- ۸، متشکل از آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کانادا و بریتانیا روز ۲۲ فروردین‌ماه در بیانیه مشترکی از کره شمالی خواستند تا «دست از اقدامات مخرب بردارد».
XS
SM
MD
LG