لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۳

تأکید جان کری بر بحرانی بودن وضعیت ایران و کره شمالی


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ) در دیدار با همتای چینی خود «وانگ یی» در پکن. ۱۳ آوریل ۲۰۱۳.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ) در دیدار با همتای چینی خود «وانگ یی» در پکن. ۱۳ آوریل ۲۰۱۳.
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز شنبه، ۲۴ فروردین، در دیدار با رئیس جمهوری چین با اشاره به تنش در شبه جزیره کره، برنامه هسته‌ای ایران، و نزاع سوریه، گفت که جهان در «دورانی بحرانی» به‌ سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری که در پکن سخن می‌گفت خطاب به شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، گفت که «همان‌ طور که مشاهده می‌کنید در دورانی بحرانی با مسائلی بسیار پردردسر قرار گرفته‌ایم».

وی در این خصوص افزود: «موضوعات شبه جزیره کره، چالش ایران و جنگ‌افزار هسته‌ای، سوریه و خاورمیانه، و اقتصاد جهانی جای زیادی برای بهبود دارند.»

پیش از این دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی، اوایل فروردین‌ماه در سفر به چین و چند کشور دیگر خاور دور بار دیگر درخواست آمریکا برای وضع تحریم توسط چین علیه ایران و کره شمالی را تکرار کرد.

ایالات متحده و چند قدرت دیگر جهانی برنامه هسته‌ای ایران را خطری بالقوه برای منافع خود و منافع جهانی قلمداد می‌کنند و می‌کوشند از طریق وضع تحریم‌های سنگین علیه جمهوری اسلامی این برنامه را به توقف بکشانند.

اما چین که از شرکای تجاری اصلی ایران است همواره مخالفت خود را با تحریم صادرات نفت ایران توسط آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌ است.

چین، بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران، در ماه فوریه روزانه ۵۲۱ هزار و ۳۳۰ بشکه از ایران نفت وارد کرد که این نسبت به فوریه سال ۲۰۱۲ حدود ۸۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

چین و آمریکا در مورد مسئله سوریه نیز اختلاف عقیده دارند و چین به همراه روسیه قطعنامه‌های تحریمی مورد حمایت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل علیه رژیم سوریه را وتو می‌کنند.

پکن همچنین تنها هم‌پیمان اصلی رژیم کره شمالی و تأمین‌کننده اصلی کمک‌های تجاری به آن کشور است و به این خاطر اهرمی برای اعمال فشارهای احتمالی بر پیونگ‌یانگ در دست دارد.
XS
SM
MD
LG