لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

دیدار وزیر خارجه آمریکا با نتانیاهو در آخرین روز بازدید از منطقه


جان کری (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو
جان کری (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو
جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده،‌ روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین‌ماه، در آخرین روز از سفر خود به منطقه که با هدف زمینه‌سازی برای آغاز دوباره مذاکرات صلح خاورمیانه انجام شد با نخست وزیر اسرائیل دیدار کرد.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، همزمان با حضور جان کری برای سومین بار در کمتر از سه هفته گذشته در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که کشورش در دفاع از امنیت خود در برابر خطراتی که تهدیدش می‌کند، «به طور مستقل عمل کرده و منافع کشور را با دست خود تامین می‌کند».

آقای نتانیاهو یک‌شنبه شب، هجدهم فروردین، در سخنرانی در آغاز مراسم قربانیان یهودی هولوکاست، با اشاره تلویحی به برنامه هسته‌ای ایران و «خطرات» ناشی از آن برای اسرائیل، گفت: «ما از وقایع هولوکاست درس آموخته و سرنوشت خود را به دست دیگران نمی‌سپاریم.»

آقای نتانیاهو در حالی این سخنان را گفت که یک روز قبل از آن، دور هشتم از مذاکرات هسته‌ای میان قدرت‌های جهانی با ایران ناکام مانده بود.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، نیز در سخنانی به مناسبت روز قربانیان یهودی‌کشی ایام هیتلر، بر لزوم جلوگیری از تکرار هولوکاستی دیگر علیه یهودیان تاکید کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در دیدار روز دوشنبه خود با نخست وزیر اسرائیل او را در جریان مذاکرات بی‌ثمر هسته‌ای روزهای جمعه و شنبه گذشته در آلماتی قزاقستان میان گروه ۱+۵ با ایران قرار داد.

آقای کری خود روز یک‌شنبه به هنگام حضور در آنکارا گفته بود که ایران متوجه باشد که مهلت مذاکرات هسته‌ای محدود است.

تلاش برای احیای روند صلح اسرائیلی- فلسطینی

جان کری در چارچوب تور ده روزه خاورمیانه‌ای و اروپایی خود از شامگاه یک‌شنبه، هجدهم فروردین، به کرانه باختری و اسرائیل رفت تا برای احیای روند گفت‌و‌گوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی که از بیش از چهار سال پیش راکد مانده، تلاش کند.

آقای کری پس از مذاکرات یک‌شنبه در آنکارا با نخست وزیر و وزیر خارجه ترکیه شامگاه همین روز نیز در رام‌الله با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت‌و‌گو کرد.

آخرین دور از مذاکرات سیاسی اسرائیلی- فلسطینی پاییز ۲۰۰۸ در زمان دولت اهود اولمرت برگزار شد. از آن زمان، فلسطینی‌ها بازگشت به مسیر مذاکرات را به قطع کامل ساخت و سازهای اسرائیلی مشروط کرده‌اند.

تلاش‌های آمریکا برای احیای روند صلح، نظر به روی کار آمدن دولت جدید اسرائیل از سر گرفته شده است.

به نظرمی‌رسد ترکیب دولت جدید نتانیاهو نسبت به فلسطینی‌ها نرم‌خویانه‌تر باشد و خانم تسیپی لیونی یکی از شریکان اصلی این دولت از هم اینک مامور پیشبرد تماس‌های سیاسی با فلسطینی‌ها است.

محمود عباس در دیدار دو هفته پیش با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و جان کری از آن‌ها خواست تا بر نتانیاهو فشار آورند که از هم اکنون نقشه مرزهای مورد نظر برای کشور فلسطین را ارائه کند تا فلسطینی‌ها بدانند چشم‌اندازی که نتانیاهو از مذاکرات سیاسی دارد با چه هدفی ایجاد شده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست دوشنبه نوشته است محمود عباس در دیدار یک‌شنبه در رام‌الله با جان کری گفت که دولت نتانیاهو باید کنترل بخش‌های بیشتری از کرانه باختری را به نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردانی بسپارد و نیز متعهد شود از توقیف پول مالیات و عوارض گمرکی کار و کالاهای فلسطینی‌ها (که تاکنون چند بار به این کار اقدام کرده) دست بردارد.

ابومازن همچنین خواهان آزادی شماری از زندانیان امنیتی فلسطینی است؛ سخن از زندانیانی است که از بیست سال پیش (از قبل از پیمان صلح اسلو در سال ۱۹۹۳) در حبس اسرائیل بوده‌اند. آقای عباس گفته است آزادی این گروه می‌تواند فضای خوبی برای ازسرگیری مذاکرات به وجود آورد.
XS
SM
MD
LG