لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

روسیه: برای دور بعدی مذاکرات صلح سوریه هیچ پیش‌شرطی نمی‌پذیریم


سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف٬ وزیر خارجه روسیه
وزیر خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد برای آنانی که به دنبال حل بحران سوریه هستند٬ مبارزه با تروریست‌ها در صدر اولویت‌ها است. وی همچنین افزود که روسیه برای دور بعدی مذاکرات صلح سوریه هیچ پیش‌شرطی را نخواهد پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه٬ سرگئی لاوروف روز جمعه٬ ۱۵ فروردین‌ماه٬ گفت: «گروه هشت کشور صنعتی (موسوم به جی۸) یک سال پیش موافقت کردند که دولت سوریه و اپوزیسیون این کشور در جهت مبارزه با تروریسم و اخراج تروریست‌ها از سوریه گام بردارند.»

وی با تاکید بر این که تمام قطعنامه‌های شورای امنیت٬ هر نوع تروریسمی را غیرقابل قبول می‌داند٬ افزود که مبارزه با تروریست‌ها باید اولویت نخست برای حل بحران سوریه باشد.

وزیر خارجه روسیه همچنین با اشاره به مذاکرات صلح سوریه گفت هیچ پیش‌شرطی مبنی بر برکناری بشار اسد از قدرت٬ برای برگزاری دور بعدی مذاکرات پذیرفتنی نیست.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که اخضر ابراهیمی٬ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه اخیرا اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد مذاکرات صلح سوریه در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

در همین خصوص ویتالی چورکین٬ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز روز پنجشنبه٬ ۱۴ اسفندماه اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی آقای ابراهیمی برای برگزاری دور سوم نشست صلح سوریه دیده نمی‌شود.

دور دوم مذاکرات صلح سوریه ۲۲ بهمن‌ماه (برابر با ۱۱ فوریه) در ژنو پایان یافت. انتظار می‌رفت که دور بعدی مذاکرات در ماه مارس برگزار شود اما تا این لحظه اخضر ابراهیمی موفق نشده است تا حکومت و اپوزیسیون سوریه را برای برگزاری یک مذاکره دیگر متقاعد کند.

سه سال از آغاز بحران داخلی در سوریه می‌گذرد.

سازمان ناظران حقوق بشر سوریه که مقرش در بریتانیا است٬ ۱۲ فروردین‌ماه اعلام کرد که در جریان سه سال جنگ داخلی در سوریه توانسته است مرگ بیش از ۱۵۰ هزار نفر را ثبت کند. این سازمان تاکید کرده است که رقم واقعی قربانیان ناآرامی‌های سوریه احتمالا بسیار بیشتر از این رقم و نزدیک به ۲۲۰ هزار تن است.

۴۰ درصد از تسلیحات شیمیایی آماده خروج از سوریه است

در کنار پیگیری‌ها برای حل بحران سوریه از طریق دیپلماتیک٬ از دیگر سو تلاش‌ها برای خارج کردن تسلیحات شیمیایی از خاک سوریه نیز در جریان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ سیگرید کاگ٬ مسئول تیم مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شمیایی که بر خروج این تسلیحات از سوریه نظارت دارد٬ روز پنجشنبه ۱۲ فروردین‌ماه گفت که سوریه قادر خواهد بود به تعهد خود مبنی بر خروج کامل تسلیحات شیمیایی از این کشور تا هفتم اردیبهشت‌ماه٬ عمل کند.

وی گفت که سوریه ۴۰ درصد از تسلیحات شیمیایی خود را در ۷۲ محموله بسته‌بندی کرده است و این تسلیحات آماده خروج از سوریه هستند.

به گفته خانم کاگ گروه‌های امنیتی نیز به منظور مقابله با خشونت‌ها در نزدیکی بندر لاذقیه٬ به محل اعزام شده‌اند تا این محموله‌ها بدون مشکلی از این محل از سوریه خارج شوند.

سیگرید کاگ اظهار کرده است که با خارج شدن این محموله‌ها از سوریه٬ سوریه از ۹۰ درصد از تسلیحات شیمیایی خود پاک خواهد شد.

طبق جدول زمان‌بندی‌ای که برای خروج تسلیحات شیمیایی از سوریه تعیین شده است٬ این تسلیحات باید تا هفتم اردیبهشت‌ماه به طور کامل از سوریه خارج شده و ۹ تیرماه منهدم شوند.
XS
SM
MD
LG