لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

موافقت روسیه با استقرار ناظران بین‌المللی در اوکراین


ولادیمیر پوتین٬ رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین٬ رئیس جمهور روسیه
روسیه روز جمعه با استقرار ناظران بین‌المللی در اوکراین برای بررسی وضعیت امنیتی این کشور موافقت کرد٬ گروهی که به گفته مقام‌های اوکراین امکان دسترسی به تمام نواحی این کشور را خواهد داشت.

به گزارش آسوشیتد پرس به دنبال درخواست‌های مکرر اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا مبنی بر استقرار یک گروه ناظر بین‌المللی در اوکراین٬ روسیه روز جمعه٬ اول فروردین‌ماه با این خواسته موافقت کرد.

به گفته این سازمان٬ تیم مزبور در مدت شش ماه٬ در اوکراین به جمع‌آوری اطلاعات و ارائه گزارش درباره وضعیت امنیت تمامی نقاط این کشور خواهد پرداخت.

به دنبال اعلام استقلال کریمه از اوکراین و درخواستش برای پیوستن به روسیه٬ ولادیمیر پوتین روز ۲۷ اسفندماه سند الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را امضا کرد.

پس از آن٬ ۲۹ اسفندماه پارلمان روسیه٬ دوما٬ با ۴۴۳ رای موافق از کل ۴۴۶ رای٬ توافقنامه الحاق کریمه به روسیه را به تصویب رساند و ولادیمیر پوتین اول فروردین ماه این مصوبه را نیز امضا کرد.

حال سازمان امنیت و همکاری اروپا در تلاش است با اعزام این گروه از ناظران٬ از شدت تنش‌ها در اوکراین بکاهد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا ۵۷ عضو دارد و روسیه نیز از جمله اعضای آن است. فعالیت‌های این سازمان اروپایی بر روی کنترل اسلحه٬ ارتقای حقوق بشر٬ آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد متمرکز است.

به دنبال موافقت روسیه با استقرار این تیم در اوکراین اکنون تلاش‌ها در جریان است تا این تیم ظرف ۲۴ ساعت در اوکراین مستقر شود.

تیم مزبور در ابتدا شامل صد ناظر خواهد بود٬ اما در صورت نیاز شمار ناظران این تیم می‌تواند تا ۴۰۰ تن افزایش یابد.

سازمان امنیت و همکاری اروپا در خصوص امکان اعزام این تیم به کریمه توضیحی نداده است.

مسئله کریمه در حال حاضر به مورد مناقشه بزرگی میان روسیه و غرب تبدیل شده است.

اتحادیه اروپا و آمریکا الحاق کریمه به روسیه را غیرقانونی می‌دانند و در مخالفت با این تصمیم تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. روسیه نیز به تازگی در واکنش به تحریم‌های آمریکا٬ تحریم‌های متقابلی را علیه چند مقام آمریکایی اجرایی کرد.

روس‌تبارها حدود ۶۰ درصد از جمعیت یک‌و نیم میلیون نفری کریمه را تشکیل می‌دهند و اوکراینی‌ها و تاتارهای کریمه دو اقلیت بزرگ این شبه‌جزیره هستند.
XS
SM
MD
LG