لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

شرکت روسی ارائه خدمات به کشتیرانی ایران را متوقف می‌کند


یک شرکت روسی ارائه‌کننده گواهینامه ایمنی و استانداردهای محیطی به شرکت‌های کشتیرانی، روز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه، اعلام کرد که تصمیم دارد تا به همکاری‌ خود با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، میخائیل آیوازوف، مدیر اجرایی دفتر ثبت حمل و نقل دریایی روسیه، «آر اس»، که یکی از ۱۳ شرکت اصلی ارائه‌دهنده گواهینامه به کشتی‌ها به شمار می‌رود، در نامه‌ای اعلام کرده است که این شرکت تصمیم گرفته است ارائه هرگونه گواهینامه‌ به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و همچنین ارائه خدمات به سکوهای حفاری این شرکت را متوقف کند.

آقای آیوازوف در این نامه دلیل این اقدام را توضیح نداده است، اما خبرگزاری رویترز می‌گوید به نامه‌ای دسترسی دارد که نشان می‌دهد شرکت «آر اس» به دنبال اعمال فشار گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به این شرکت و در راستای تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چنین تصمیمی گرفته است تا از قرار گرفتن در فهرست سیاه آمریکا در امان بماند.

با این‌ حال میخائیل آیوازوف، مدیر اجرایی آر اس، در نامه خود تأکید کرده است که این شرکت از زمان تأسیس در سال ۱۹۱۳ تاکنون هیچ‌گاه سازمانی سیاسی نبوده و هیچ اقدامی را در راستای منافع سیاسی هیچ سازمان و کشوری صورت نداده است.

آقای آیوازوف در این نامه با تأکید بر این‌که هیچ یک از فعالیت‌های «آر اس» در تضاد با تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران نیست، افزوده است که روند توقف همکاری با ایران در اولین فرصتی که عملی باشد، به طور کامل اجرا خواهد شد.

یک منبع رسمی در کشتیرانی جمهوری اسلامی که نخواست نامش فاش شود، روز چهارشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که از این تصمیم شرکت «آر اس» اطلاعی ندارد.

رویترز می‌نویسد که «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که از جمله متشکل از شماری از سفرای ایالات متحده است و با کمک‌های مالی خصوصی اداره می‌شود، تاکنون موفق شده است چندین شرکت صدور گواهینامه ایمنی به کشتیرانی ایران را متقاعد کند همکاری با ایران را متوقف کنند.

به گفته این خبرگزاری، بیش از ۵۰ شرکت صدور گواهینامه به کشتی‌ها در سطح جهان وجود دارد که در این میان، از بین ۱۳ شرکت اصلی، اکثر آنها همکاری با ایران را متوقف کرده‌اند.

تحریم‌های نفتی آمریکا از جمله تأکید بر خودداری شرکت‌ها به اعطای بیمه و گواهینامه ایمنی به کشتی‌های ایرانی، در راستای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و قصد دارد با اعمال فشار بر ایران، جمهوری اسلامی را به شفاف‌سازی در این خصوص وادارد.

ایران در مقابل همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و حق غنی‌سازی اورانیوم تأکید کرده است.
XS
SM
MD
LG