لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

«اعتراض آیت‌الله دستغیب به بازداشت شماری از شاگردانش»


محمدعلی دستغیب از منتقدان جدی به حاکمیت در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸در ایران بوده است.
محمدعلی دستغیب از منتقدان جدی به حاکمیت در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸در ایران بوده است.
به گزارش کلمه، آیت الله دستغیب، از مراجع شیعه مقیم شیراز، در اعتراض به دستگیری برخی شاگردان خود، گفت: «حتی اگر رئیستان به شما دستور دهد، حق اطاعت ندارید.» طبق گزارش‌ها، پنج تن از طلاب آیت‌الله دستغیب هشتم بهمن‌ماه در شیراز بازداشت شده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه، ۱۰ بهمن‌ماه وب‌سایت خبری کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، آیت‌الله علی‌محمد دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری، در مسجد قبای شیراز گفت: «آیا غرض از برپایی جمهوری اسلامی این بود؟ آیا هیچ‌کسی نباید حق اعتراض داشته باشد؟ هیچ نفس‌کشی نباید وجود داشته باشد؟»

وی افزود: «وقتی ناگهانی بدون اجازه وارد خانه کسی می‌شوید و رعب و وحشت ایجاد می‌کنید، حتی اجازه پوشش در مقابل نامحرم به اهل خانه نمی‌دهید، این عمل قبح شما تعزیر و در بعضی موارد حد دارد و خلاف شرع است. حتی اگر رئیستان به شما دستور دهد حق اطاعت ندارید.»

کمیته گزارشگران حقوق بشر، هشتم بهمن‌ماه از بازداشت نج تن از طلاب آیت‌الله دستغیب خبر داد و به نقل از یکی از نزدیکان آقای دستغیب گفت که چهار تن از این افراد در خانه‌هایشان بازداشت شده‌اند. وب‌سایت کلمه می‌گوید افراد بازداشت شده شاگردان آیت‌الله دستغیب و افراد منتسب به مسجد قبا هستند.

شهریورماه سال ۸۹ نیز، پس از راهپیمایی روز قدس، نیروهای طرفدار حکومت به داخل مسجد قبا رفته و بر پایه گزارش‌های منتشر شده، به «تخریب» مسجد اقدام کرده و کسانی را که در مسجد بوده‌اند را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.

به دنبال آن، در دی‌ماه سال ۸۹، در جریان رسیدگی به پرونده حمله به مسجد قبا، تعدادی از شاگردان آیت‌الله دستغیب به زندان، ممنوعیت فعالیت فرهنگی و تبعید محکوم شدند.

به گزارش هشتم بهمن ماه وب‌سایت کلمه، آقای دستغیب این‌بار نیز در واکنش به دستگیری افراد منتسب به مسجد قبا گفت: « وقتی ناگهانی بدون اجازه وارد خانه کسی می شوید و رعب و وحشت ایجاد می کنید، حتی اجازه پوشش در مقابل نامحرم به اهل خانه نمی دهید، این عمل قبیح شما تعزیر و در بعضی موارد حد دارد و خلاف شرع است.»

وی افزود: «دست از حرکات تمسخرآمیز بردارید. اگر بگویید تو ضد انقلاب هستی، ما می‌گوییم خودت ضد انقلابی و ما خواستار این هستیم که وضعیت به همان وضع اول انقلاب برگردد.»

این عضو مجلس خبرگان از منتقدان جدی به حاکمیت در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران بوده و تا کنون در چند نامه انتقادها و ایرادهای خود به حاکمیت را مطرح کرده است.
XS
SM
MD
LG