لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

«ده‌ها» زندانی از حضور در سالن ملاقات اوین خودداری کردند


گزارش‌ها حاکی است که ۲۲ خردادماه، به دنبال خودداری ده‌ها زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین از حضور در سالن ملاقات در اعتراض به وضعیت این زندان، گارد ویژه با حمله به معترضان، تعدادی را به بند ۲۰۹ منتقل کرده‌اند.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با رادیو فردا، ضمن تأیید این خبر، تعداد زندانیان معترض را «حدود ۵۰ تن» اعلام کرد و گفت این افراد در سومین سالروز انتخابات سال ۸۸ و سالگرد مرگ هدی صابر، در اعتراض به مرگ این زندانی سیاسی در اوین و همچنین وضعیت زندان، ضمن گرفتن «روزه سیاسی» از حضور در سالن ملاقات و دیدار با خانواده‌های خود خودداری کردند.

این فرد آگاه که نخواست نامش فاش شود، به رادیو فردا گفته است که به دنبال اعتراض این زندانیان سیاسی، گارد ویژه زندان وارد بند شده و با حمله به معترضان، تعدادی از آن‌ها را به بند ۲۰۹ منتقل کرده است.

وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، گزارش کرده است که «بهمن احمدی امویی، سعید جلالی‌فر، فرشاد قربان‌پور، آرش سقر، سعید متین‌پور و جواد علیخانی»، افرادی هستند که به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

کلمه تأکید کرده است که بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگار، پس از انتقال به انفرادی ۲۰۹، «ساعت یک نیمه‌ شب، به قرنطینه رجایی‌شهر کرج و ۱۰ صبح امروز (سه شنبه) به بند سیاسی» منتقل شده است.

این وبسایت خبری گزارش کرده است: «این روزنامه نگار زندانی که با...دستنبد و پابند منتقل شده، به هنگام ورود توسط ماموران با توهین و بی احترامی، برهنه و تفتیش شده است... وی حتی فرصت و اجازه ی جمع آوری و بردن وسایل شخصی اش را نیز پیدا نکرده است.»

کلمه که از حضور افرادی چون «عبدالله مومنی، محسن میردامادی، علیرضا رجایی، فیض‌الله عرب‌سرخی، علیرضا بهشتی، ابوالفضل قدیانی، رضا بنی‌تبار و سیامک قادری» در این اعتراض خبرداده است، می‌افزاید که در واکنش به حمله گارد ویژه به بند ۳۵۰ اوین، معترضان شعار «یاحسین، میرحسین» و «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

به گفته منبع آگاهی که با رادیو فردا گفت‌و‌گو کرده است، از جمله موارد اعتراض این زندانیان، کمبود ملاقات‌های حضوری و قطع بودن تلفن‌های بند ۳۵۰ بوده است.

وبسایت خبری کلمه نیز گزارش کرده است که این اقدام در اعتراض به «افزایش محدودیت‌ها و اعمال فشارهای روانی از سوی دستگاه‌های قضایی و نهادهایی امنیتی» زندان صورت گرفته است و افزوده است که این زندانیان از «حق تماس تلفنی، ملاقات منظم و برخوردای از مرخصی قانونی محرومند».

این افراد همچنین در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده مرگ هدی صابر، دست به این اقدام زده‌اند.

هدی‌ صابر، فعال ملی- مذهبی که در اعتراض به وقایع منجر به درگذشت هاله سحابی، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود، ۲۲ خردادماه بر اثر سکته قلبی ناشی از اعتصاب غذا، جان خود را از دست داد که به دنبال آن، علیرغم درخواست‌های مکرر برای بررسی علت درگذشت وی، نهادهای قضایی هیچ پاسخ مشخصی به این درخواست ندادند.
XS
SM
MD
LG