لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

مقام سوری: جنگ داخلی در سوریه به بن‌بست رسیده است


قدری جمیل می‌گوید جنگ داخلی سوریه حدود صد میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضرر زده است.
قدری جمیل می‌گوید جنگ داخلی سوریه حدود صد میلیارد دلار به اقتصاد این کشور ضرر زده است.
معاون نخست وزیر سوریه با اظهار این‌ که جنگ داخلی در این کشور به بن‌بست رسیده، از تمایل دولت اسد به برقراری آتش‌بس خبر داد. از دیگر سو آمریکا نیز بر لزوم صدور قطعنامه از سوی سازمان ملل در خصوص تسلیحات شیمیایی سوریه تأکید کرده است.

به گزارش ۲۸ شهریورماه خبرگزاری رویترز، قدری جمیل در گفت‌و‌گو با روزنامه بریتانیایی گاردین اظهار کرد که جنگ داخلی در سوریه به بن بست رسیده است و افزود: «نه نیروهای مسلح اپوزیسیون و نه حکومت قادر است طرف مقابل را شکست دهد.»

معاون نخست وزیر سوریه در امور اقتصادی تأکید کرد که در صورت موافقت مخالفان مسلح در سوریه، دمشق خواهان «پایان یافتن مداخله خارجی، برقراری آتش‌بس تحت نظارت حافظان صلح سازمان‌ ملل و پیگیری روند صلح‌آمیز سیاسی» در این کشور است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به دنبال حمله شیمیایی ۳۰ مردادماه در حومه دمشق که به گفته سازمان ملل بیش از هزار و ۴۰۰ کشته برجای گذاشت، شماری از کشورهای غربی چون آمریکا، بریتانیا و فرانسه صراحتا دولت بشار اسد را مسئول این حمله شناخته و در این میان آمریکا به مرز تصمیم‌گیری در مورد حمله نظامی به سوریه رسید.

با این‌ حال به دنبال مخالفت شدید روسیه با گزینه حمله نظامی، در نهایت واشینگتن و مسکو بر سر راهکار حذف زرادخانه‌های شیمیایی سوریه به توافق رسیدند.

در همین زمینه وزیر خارجه آمریکا ۲۸ شهریورماه از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا هرچه سریع‌تر بر اساس این توافق، قطعنامه‌ای در مورد سوریه صادر کند.

جان کری تأکید کرد که در حال حاضر فرصت نیست تا با کسانی که هنوز قانع نشده‌اند که حمله شیمیایی در سوریه از سوی حکومت سازماندهی شده بود، بحث کرد.

اگرچه آقای کری به فرد خاصی اشاره نکرد، روسیه تأکید دارد که حمله شیمیایی کار مخالفان بوده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است که شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد این حمله کار شورشیان بوده است.

حدود دو سال و نیم است که سوریه درگیر جنگ داخلی است. به گفته سازمان ملل، در اثر این ناآرامی‌ها تاکنون حدود صد هزار تن کشته، دو میلیون سوری مجبور به ترک سوریه و چهار میلیون تن نیز در داخل سوریه جابه‌جا شده‌اند.

در عین حال بر اساس آخرین آمارهای این سازمان، دست‌کم شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن که نیمی از آنها زن و کودک هستند، نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه هستند.
XS
SM
MD
LG