لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

انتشار اخبار متناقض درباره قطع درختان در منطقه «درکه» تهران


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
با گذشت یک ماه از انتشار خبر قطع شبانه درختان ولیعصر در برخی از وبسایت‌ها، این‌بار خبرگزاری ایرنا از قطع «بیش از یکصد درخت» در منطقه اوین درکه تهران خبر داده است. شهرداری تهران این رقم را تکذیب کرده و می‌گوید تنها «دو درخت» قطع شده‌اند.

به گزارش ۱۹ مردادماه خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شهرداری منطقه دو تهران در تعطیلات عید فطر با کمک یک شرکت پیمانکاری بیش از یکصد درخت را که بعضا کهنسال بوده‌اند، در منطقه‌ اوین درکه قطع کرده و دلیل این اقدام را «ساخت پیاده رو» عنوان کرده است.

این خبرگزاری افزوده که درختان قطع شده از نوع «سرو، تبریزی، صنوبر و همچنین کاج‌های ۴۰ ساله» بوده‌اند.

در واکنش به این گزارش، وبسایت «سما تهران»، وابسته به شهرداری تهران، خبر قطع بیش از صد درخت را تکذیب کرده و به نقل از شهردار ناحیه یک منطقه دو آورده است: «در جریان پروژه دیوارکشی و مقاوم‌سازی از سوی پیمانکار منطقه، دو اصله درخت به دلیل سستی خاک آسیب دیده‌اند.»

وی در ادامه با تاکید بر برخورد با پیمانکار خاطی و توقف عملیات عمرانی افزود: «تنها دو درخت قطع شده و سایر ارقام ذکر شده در رسانه‌ها صحت ندارد.»

خبر قطع درختان در اوین درکه در حالی منتشر می‌شود که ۲۵ مردادماه نیز، گزارش‌هایی در مورد قطع شبانه درختان چنار خیابان ولیعصر منتشر شد.

خبرگزاری مهر آن زمان گزارش داد که شش اصله درخت در خیابان ولیعصر، حوالی میدان ونک، قطع شده‌اند و افزود که دلیل این اقدام «آفت‌زدگی» عنوان شده است.

اگرچه احمد محیط طباطبایی، از اعضای شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث تاریخی می‌گوید انجام هر طرحی در خیابان ولیعصر باید با نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شود، مسعود نصرتی، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به مهر گفته است که برای قطع درختان خیابان ولیعصر، استعلامی از این سازمان گرفته نشده است.

خیابان ولیعصر که با چنارهایش مشهور است، با ۱۸ کیلومتر طول، بلندترین خیابان خاورمیانه به شمار می‌رود که به دستور رضاشاه سال ۱۳۰۷ ساخته شد و سال ۱۳۱۸ این خیابان تا تجریش ادامه پیدا کرد.
XS
SM
MD
LG