لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

آنکارا: نیروهای سوری مسئول انفجار‌های شهر مرزی ترکیه هستند


ترکیه می‌گوید ۹ فرد دستگیر شده در ارتباط با این انفجار‌ها مستقیما با وزارت اطلاعات سوریه در ارتباط بوده‌اند.
ترکیه می‌گوید ۹ فرد دستگیر شده در ارتباط با این انفجار‌ها مستقیما با وزارت اطلاعات سوریه در ارتباط بوده‌اند.
به دنبال انفجارهای روز شنبه در ترکیه که به مرگ ۴۶ تن انجامید، آنکارا جنگجویان وفادار به بشار اسد را مسئول این حادثه دانست، امری که سوریه آن را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سراسری ترکیه اعلام کرد که انفجارهای شهر مرزی ریحانلی هیچ ارتباطی به پناهجویان سوری ندارد و بلکه مرتبط با حکومت سوریه است.

به گفته معاون نخست وزیر ترکیه، تا کنون ۹ تن در ارتباط با این انفجارها دستگیر شده‌اند که تمامی آن‌ها شهروند ترکیه هستند. معمر گولر، وزیر کشور ترکیه گفته است که این افراد با وزارت اطلاعات سوریه «ارتباط مستقیم» دارند.

۲۱ اردیبهشت‌ماه دو خودروی بمب‌گذاری شده در محله پر رفت و آمد شهر ریحانلی منفجر شدند که بر اثر آن ۴۶ تن، از جمله سه سوری کشته شدند. شهر ریحانلی که با سوریه هم مرز است، محل اسکان هزاران پناهجوی سوری است.

در حالی که ترکیه انگشت اتهام را به سوی سوریه نشانه رفته است، دمشق دست داشتن در این انفجارها را رد کرده و متقابلا ترکیه را مسئول آن دانسته است.

عمران الذوبی، وزیر اطلاعات سوریه اتهام‌های مطرح شده از سوی ترکیه را «بی اساس» خوانده و تأکید کرده است که سوریه هیچ‌گاه دست به چنین اعمالی نخواهد زد.

ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد در پیام‌هایی جداگانه انفجارهای روزی شنبه در ترکیه را به شدت محکوم کرده‌ و خواستار محاکمه بانیان آن شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عباس عراقجی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز روز یکشنبه این انفجارها را محکوم و با دولت و ملت ترکیه ابراز همدردی کرد.

ناآرامی‌های سوریه که وارد سومین سال خود شده است، تا کنون بیش از ۷۰ هزار کشته و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار پناهجو برجای گذاشته است. بیشتر پناهجویان به ترتیب به لبنان، اردن و ترکیه پناهنده شده‌اند. سازمان ملل شمار پناهجویان سوری در ترکیه را بیش از ۳۲۶ هزار تن گزارش کرده است.
XS
SM
MD
LG