لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

شبکه عبدالغدير خان در فهرست تحريم دولت آمريکا


عبدالغدير خان دانشمند ارشد هسته‌ای پاکستان (عکس ازAFP)
عبدالغدير خان دانشمند ارشد هسته‌ای پاکستان (عکس ازAFP)
شبکه انتقال اطلاعات و تجهيزات مربوط به فناوری هسته‌ای موسوم به شبکه عبدالغدير خان، مسئول انتقال بخشی از اسناد، نقشه‌ها و تجهيزات ساخت و تکثير سلاح‌های هسته‌ای به ايران، ليبی و کره‌شمالی بوده است.

وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۳ نفر و سه شرکت که مرتبط با تجارت غيرقانونی فناوری هسته‌ای در شبکه عبدالغدير خان بوده‌اند، مشمول تحريم‌های دولت اين کشور خواهد شد.



«شبکه عبدالغدير خان اکنون ديگر فعاليتی ندارد، اما کشورها بايد هشيار باشند که فردی از اعضاء اين شبکه يا افرادی ديگر به دنبال تکثير فعاليت‌های هسته‌ای نبوده و در آينده به منبعی برای تجهيزات و اطلاعات حساس هسته‌ای تبديل نشوند».


بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا


مقامات آمريکايی اظهار اميدواری کرده‌اند که اين تحريم‌ها بتواند از فعاليت‌های مرتبط با تکثير سلاح‌های هسته‌ای توسط اين افراد در آينده جلوگيری کرده و در عين حال هشداری باشد عليه کسانی که قصد دست زدن به چنين اقداماتی را دارند.


عبدالغدير خان در سال ۲۰۰۴ اعتراف کرد که در کار انتقال اطلاعات محرمانه در مورد فناوری هسته‌ای به کشورهای ديگر دست داشته است. وی پس از محکوميت در دادگاه‌های پاکستان، مورد بخشش ژنرال پرويز مشرف، رئيس‌جمهوری وقت قرار گرفت و از آن زمان تاکنون در شهر اسلام‌آباد تحت بازداشت خانگی است.


در تير ماه گذشته عبدالغدير خان در مصاحبه با رسانه اعلام کرد که پاکستان با اطلاع کامل ارتش اين کشور تجهيزات غنی‌سازی اورانيوم را به کره شمالی ارسال کرده است.


ژنرال پرويز مشرف، رئيس‌جمهوری وقت پاکستان، بارها اعلام کرده بود که هيچ‌کس در کشور به غير از عبدالغدير خان در جريان حمل و صدور تجهيزلت و فناوری هسته‌ای به خارج نبوده است.


در بيانيه وزارت امور خارجه آمریکا همچنين آمده است «شبکه عبدالغدير خان اکنون ديگر فعاليتی ندارد، اما کشورها بايد هشيار باشند که فردی از اعضاء اين شبکه يا افرادی ديگر به دنبال تکثير فعاليت‌های هسته‌ای نبوده و در آينده به منبعی برای تجهيزات و اطلاعات حساس هسته‌ای تبديل نشوند».


افرادی که با شبکه عبدالغدير خان مرتبط بوده و مشمول تحريم‌های دولت آمريکا خواهند شد از مليت‌های بريتانيايی، آلمانی، ترکيه‌ای، سوئيسی و سری‌لانکايی هستند.


يکی از اين افراد گوتهارد لِرش، مهندس آلمانی است که سال گذشته به جرم شکستن قوانين صدور تسليحات و ارسال تجهيزات غنی‌سازی اورانيوم به ليبی به پنج سال و نيم حبس محکوم شد.


سال گذشته آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، نهاد نظارتی سازمان ملل، اعلام کرد که شبکه عبدالغدير خان مسئوليت انتقال غيرقانونی فناوری مرتبط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای به ايران، ليبی و کره‌شمالی را برعهده داشته و در ۱۲ کشور فعاليت می‌کرده است.


XS
SM
MD
LG