لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

افزایش تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در غزه


 عمليات ديروز ارتش اسرائيل در شمال نوار غزه (عکس از AFP)
عمليات ديروز ارتش اسرائيل در شمال نوار غزه (عکس از AFP)
در خاورميانه و آمريکا فعاليت‌های ديپلماتيک برای دستيابی به شرايط آتش‌بس در جنگ اسرائيل با حماس بيشتر و منسجم‌تر شده است.

مقام‌های بهداشت و درمان فلسطينی می‌گويند که دست‌کم ۱۱۰۵ فلسطينی از آغاز درگيری‌ها کشته شده و ۵۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

سخنگوی ارتش اسرائيل هم در مورد تلفات انسانی گفت که از آغاز حملات ۱۳ نفر در اين کشور کشته شده‌اند که ۳ نفر انها غيرنظامی بوده‌اند. در همين حال ۲۲۳ سرباز اسرائيلی نيز به گفته‌ی اين سخنگو مجروح شده‌اند.

کابينه امنيتی اسرائيل شب گذشته تا دير وقت در مورد طرح مصر برای آتش‌بس به بحث و بررسی پرداخت.

عاموس گلعاد، نماينده اسرائيل در مذاکرات آتش‌بس، پس از آنکه شب گذشته اهود اولمرت و ساير اعضای کابينه امنيتی را در جريان مذاکرات خود در قاهره قرار داد، روز جمعه به مصر باز‌ خواهد گشت.

مارک رگِو، سخنگوی دولت اسرائيل پس از پايان جلسه شب گذشته اظهار داشت: « با گزارش‌هایی که گيلاد و ليونی ارائه کردند اميدواريم در آخرين مرحله اين بحران قرار داشته باشيم».

بنا بر گزارش‌ها حماس پيشنهاد کرده که با شرط خروج ارتش اسرائيل از غزه و بازگشايی تمام نقاط مرزی، آتش‌بس يک ساله‌ای بين دو طرف برقرار شود.

خانواده فلسطینی در حال ترک محل سکونت خود در غزه


موسی ابومرزوق، معاون دفتر سياسی حماس در دمشق اعلام کرد که اين پيشنهاد توسط نمايندگان اين جنبش در مذاکره به مقامات مصری، به آنها ارائه شده است.

در همين مورد، بان گی‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد، که در منطقه به سر می‌برد اظهار داشته که در مورد رسيدن به توافق برای اعلام آتش‌بس خوش‌بين است، اما هنوز تا حصول نهايی توافق چند روزی زمان لازم است.

روز پنجشنبه سربازان و تانک‌های اسرائيلی به سمت مرکز شهر غزه پيشروی کردند که در نتيجه آن تيراندازی شديدی بين آنها و شبه‌نظاميان حماس در گرفت.

در جريان درگيری‌ها روز پنجشنبه گلوله‌های توپ ارتش اسرائيل به بخشی از مقر امدادرسانی سازمان ملل در منطقه الاونروا در غرب شهر غزه، اصابت کرد که به آتش‌سوزی در بخشی از ساختمان اين مقر منجر شد.

نخست وزير اسرائيل در اين مورد رسماً عذرخواهی کرد اما در عين حال خاطرنشان ساخت که نيروهای ارتش اين کشور، اين حمله را در پاسخ به تيراندازی افراد مسلح انجام داده‌اند.

همچنين روز پنجشنبه در حمله هوايی ارتش اسرائيل به شهر غزه يکی از رهبران ارشد حماس کشته شد. سعيد صيام، وزير کشور دولت حماس در غزه بود و کنترل هزاران نيروی امنيتی حماس را در اختيار داشت.
XS
SM
MD
LG