لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۷

هشدار اسرائيل نسبت به شروع مسابقه تسليحاتی در خاورميانه


آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل
آويگدور ليبرمن، وزير خارجه اسرائيل
آويگدور ليبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، در ادامه سفر خود به آمريکای لاتين روز پنجشنبه وارد آرژانتين شد و در سخنانی پيشبرد برنامه هسته‌ای ايران را عامل آغاز مسابقه تسليحاتی در منطقه خاورميانه دانست.

وزير خارجه اسرائيل روز پنجشنبه در اظهار نظری اعلام کرد که «گسترش توانايی‌های هسته‌ای ايران به مسابفه تسليحاتی در خاورميانه منجر خواهد شد، و اين امر جهان را در معرض تهديد قرارخواهد داد».

وی در ادامه اظهارات خود در مورد ايران اظهار داشت که «ايران بزرگترين حامی سازمان‌های تروريستی مانند حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله است».

وزير خارجه اسرائيل با طرح دوباره مسئله برنامه هسته‌ای ايران، خطاب به خبرنگاران اظهار داشت: «اگر ايران به توانايی هسته‌ای دست پيدا کند، ما شاهد يک مسابقه تسليحات هسته‌ای شديد در منطقه خواهيم بود که نه تنها تهديدی عليه اسرائيل، که جهان را در مخاطره خواهد انداخت.

ايران همواره بر اين نکته تأکيد داشته که برنامه هسته‌ای‌اش اهدافی صلح‌آميز دارد، اما اسرائيل و ايالات متحده اين تأکيد را بی‌اساس می‌دانند.

در سفر ۱۰ روزه آقای ليبرمن به آمريکای لاتين که از جمله هدف‌های آن محدود ساختن نفوذ روزافزون ايران در اين منطقه عنوان شده است، آرژانتين پس از برزيل دومين توقفگاه وزير خارجه اسرائيل است.

آرژانتين دارای بزرگترين اجتماع يهوديان در آمريکای لاتين است. در دو حادثه تروريستی اين کشور که يهوديان را هدف قرار داده بود، انگشت اتهام مباشرت و مشارکت در آنان متوجه دولت ايران بوده است.

مرکز اجتماع يهوديان در سال ۱۹۹۴ مورد حمله قرار گرفت و در جريان آن ۸۵ نفر کشته شدند، انفجاری ديگری نيز در سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائيل در بوينس‌آيرس روی داد و در جريان آن ۲۹ نفر کشته شدند. پرونده هر دو اين انفجارها هنوز مختومه نشده است.

وزير خارجه اسرائيل روز چهارشنبه در جريان ملاقات خود با لوئيز ايناسيو لولا دوسيلوا، رئيس جمهوری برزيل، از اين کشور خواست تا با استفاده از نفوذ خود به توقف برنامه هسته‌ای ايران کمک کند.

در همين حال مسعود ادريسی، نماينده دستگاه ديپلماسی ايران در بوليوی، در مصاحبه با خبرگزاری آسوشيتدپرس اسرائيل را متهم کرد که به بهانه سفر آقای ليبرمن به آمريکای لاتين قصد دارد روابط ايران با کشورهای آمريکای لاتين را تضعيف کند. آقای ادريسی گفت «هدف اين سفر تبليغات منفی عليه روابط خوب بين ايران و آمريکای لاتين است».

اسرائيل ايران را به عنوان بزرگترين تهديد عليه خود به شمار می‌آورد و از اين رو توسعه يافتن روابط تهران با دولت‌های چپ‌گرای آمريکای لاتين را نيز با سوء‌ظن نظاره می‌کند.
XS
SM
MD
LG