لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

اوباما: حاضر به گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران هستیم


باراک اوباما در دانشگاه قاهره، پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸
باراک اوباما در دانشگاه قاهره، پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه، با اشاره به اختلافات ایالات متحده و ايران، گفت که عليرغم ده‌ها سال بی‌اعتمادی، آمريکا حاضر است بدون پيش‌شرط و بر پايه احترام متقابل با ايران مذاکره کند.

رئيس جمهوری آمريکا در بخش‌هایی از سخنرانی خود در دانشگاه قاهره، در مورد ايران گفت: «يکی ديگر از سرچشمه‌های تنش در منافع مشترک ما [ايالات متحده و مسلمانان] حقوق و مسئوليت‌های کشورها در مورد تسليحات هسته‌ای است».

وی اضافه کرد: «اين موضوع منشأ تنش بين ايالات متحده و جمهوری اسلامی ايران بوده است. برای سال‌های متمادی ايران بخشی از تعريفی که از خود ارائه داده مربوط به تقابل اين کشور با کشور من بوده است، و در واقع تاريخی پرهياهو و جنجالی بين دو کشور وجود دارد.»

وی همچنین در تشریح تاریخ پرهیاهوی روابط دوکشور گفت که «در بحبوحه جنگ سرد، ايالات متحده در سرنگونی دولتی در ايران نقش داشت که به طور دموکراتيک انتخاب شده بود. از بعد از انقلاب اسلامی، ايران در اعمالی مانند گروگان‌گيری و خشونت عليه نظاميان و غيرنظاميان آمريکايی نقش داشته است. تاريخ اين جريانات معلوم است».

آقای اوباما در ادامه اظهارداشت: «من اين نکته را برای رهبران و مردم ايران روشن ساخته‌ام، که به جای اسير گذشته ماندن، کشور من آماده است که رو به جلو حرکت کنيم. پرسشی که اکنون مطرح است اين نيست که ايران عليه چه چيزی است، بلکه اين سؤال مطرح می‌شود که ايران چه آينده‌ای را می‌خواهد بسازد».

رئيس جمهوری آمريکا افزود: «چيره شدن بر ده‌ها سال بی‌‌اعتمادی مشکل است، اما با شجاعت، صداقت و اراده می‌توانيم پيش برويم. برای بحث بين دو کشور موضوعات بسياری وجود دارد اما ما آماده‌ايم که بدون پيش‌شرط و برپايه احترام متقابل به پيش برويم. اما برای همه طرف‌های ذينفع وقتی بحث به مسئله هسته‌ای می‌رسد، موضوع کاملاً روشن می‌شود که ما به نقطه‌ای تعيين‌کننده رسيده‌ايم».

وی ادامه داد: «مسئله صرفاً به منافع آمريکا مربوط نمی‌شود. مسئله مربوط به مسابقه تسليحات هسته‌ای در خاورميانه است که می‌تواند اين منطقه و جهان را به مسيری خطرناک سوق دهد».

آقای اوباما در بخش پايانی سخنان خود در مورد ايران تأکيد کرد «وقتی افرادی در اعتراض می‌گويند که برخی کشورها سلاح [هسته‌ای] دارند و برخی ديگر فاقد اين سلاح هستند، من حرف آنها را می‌فهمم. هيچ کشوری حق ندارد تعيين کند که چه کشور ديگری تسليحات هسته‌ای داشته باشد.»

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که «به همين خاطر مجدداً بر اعتقاد و پيمان آمريکا، مبنی بر اينکه ما خواستار جهانی هستيم که در آن کشوری با سلاح هسته‌ای وجود نداشته باشد، تأکيد می‌کنيم. اينکه هر کشوری، از جمله ايران، بايد در صورت پيروی از پيمان منع تکثير سلاح‌های هسته‌ای، حق دسترسی صلح‌آميز به فن‌آوری هسته‌ای را داشته باشد. اين اعتقاد در بطن پيمان مذکور وجود دارد و بايد برای کسانی که به اين پيمان متعهد هستند، اجرا شود».

وی ابراز امیدواری کرد که تمام کشورهای منطقه همين هدف را دنبال کنند
XS
SM
MD
LG