لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

استعفای رییس کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان اخير


کاظم جلالی، نماينده شاهرود و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی
کاظم جلالی، نماينده شاهرود و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی
رییس کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان مجلس، پس از بازديد از زندان اوين و اظهار نظر درباره وضعيت مناسب بازداشت شدگان، از ادامه حضور در اين کميته استعفا کرده است.

کاظم جلالی، نماينده شاهرود و عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی در بيانيه‌ای بدون ذکر دلیلی استعفای خود را از اين کميته اعلام کرد.

آقای جلالی در بيانيه خود تصريح کرده که بنا نبوده موضوع استعفای وی رسانه‌ای شود اما به هر حال از اين پس در چارچوب «ايفای وظايف نمايندگی به عنوان يک عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی» عمل خواهد کرد.

كمیته مجلس جهت پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان حوادث اخیر اوایل مرداد ماه تشكیل شد. اعضای این کمیته متشكل از ۸ نماینده مجلس از كمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی،حقوقی و قضایی و آموزش وتحقیقات هستند.

رییس کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير در بيانيه خود هيچ اشاره‌ای به دليل استعفای خود نکرده و تنها به برخی کارهای انجام شده توسط اين کميته بسنده کرده است.

وی در بيانيه خود اظهار نظر کرده که اقدام‌هايی نظير «تبيين برخی نقاط ضعف از جمله چگونگی بازداشت‌ها و يا وضعيت بازداشتگاه‌های موقت به خصوص بازداشتگاه کهريزک» نوعی زمينه‌سازی برای جلب نظر افکار عمومی بوده است.

علاء‌الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی، در اين مورد به خبرگزاری ايسنا گفته که آقای جلالی «نسبت به استعفا اظهار علاقه کرده اما رياست مجلس با اين موضوع مخالفت کرده است».

وی در عين حال اين نکته را نيز اضافه کرده که در جلسه صبح سه‌شنبه کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير، آقای جلالی شرکت نکرده است.

در گزارش خبرگزاری مهر در اين باره به نقل از پرويز سروری، رئيس کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير، آمده است که شورای عالی امنيت ملی فعاليت اين کميته را محدود نکرده و وی تلاش خواهد کرد تا کاظم جلالی را تصميمش منصرف کند.

آقای جلالی به عنوان عضو کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان حوادث اخير، پيش از اين از برخی بازداشتگاه‌ها بازديد و در مواردی که مقام‌های قضايی اجازه دادند با برخی زندانيان سياسی و مطبوعاتی ملاقات داشت.


پس از اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تجمع های اعتراضی بود.

به گفته مقامات دولتی، سی نفر از معترضان در اين تجمع ها کشته شده اند، اين در حالی است که گروههای طرفدار حقوق بشر تعداد کشته شدگان و بازداشت شدگان حوادث اخير را بسيار بيشتر از آمار مقامات دولتی می دانند.

عليرضا بهشتی، مشاور مير حسين موسوی و عضو کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگانبعداز انتخابات ، گفته است: این کميته تا کنون فهرستی از حدود ۱۷۰۰ نفر بازداشتی را تهيه کرده است اما مشخص نيست که چه تعداد از آنها زنده اند
XS
SM
MD
LG