لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۲

تداوم حملات هوایی در لیبی؛ بمباران منطقه سکونت معمر قذافی در طرابلس


آتش گرفتن یکی از تانک‌های متعلق به حکومت لیبی در پی حملات هوایی نیروهای ائتلافی، ۲۹ اسفند
آتش گرفتن یکی از تانک‌های متعلق به حکومت لیبی در پی حملات هوایی نیروهای ائتلافی، ۲۹ اسفند
روز دوشنبه، یک روز پس از حمله هوایی به ساختمان اداری نزدیک به محل اقامت معمر قذافی در جنوب طرابلس، قدرت‌های غربی موج جدیدی از حملات هوایی را بر ضد حامیان معمر قذافی آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که مشاور ارشد رئیس جمهور فرانسه، کشوری که روز شنبه نخستین حمله به لیبی را آغاز کرد، روز دوشنبه اعلام کرد که حملات هوایی به لیبی «برای مدتی» ادامه خواهند داشت.

روز یکشنبه نیروهای ائتلاف بین‌المللی ساختمان اداری واقع در منطقه باب العزیزیه، مجموعه‌ای که محل اقامت معمر قذافی را نیز در بر می‌گیرد، بمباران هوایی کردند و یکی از مقامات رسمی نیروهای ائتلافی اعلام کرد که این بمباران تأثیر مخربی بر «قابلیت فرمان‌دهی و کنترل» معمر قذافی داشته است.

این مقام مسئول تأکید کرده است که نیروهای ائتلافی بر مبنای قطعنامه شورای امنیت و ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، همچنان اهدافی را که «تهدید مستقیمی» برای مردم لیبی به شمار می‌روند نشانه خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، پیش از بمباران باب العزیزیه، منابع اپوزیسیون مستقر در طرابلس اعلام کرده بودند که صدای چندین انفجار از محل اقامت معمر قذافی به گوش رسیده و دود ناشی از انفجار نیز در آن منطقه مشاهده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این ساختمان، که در ۵۰ متری چادری قرار دارد که معمر قذافی عموماً در آن با میهمانان خود دیدار می‌کند، با خاک یکسان شده است.

مقامات رسمی دولت لیبی اعلام کرده‌اند که این بمباران هوایی مجروحی بر‌جای نگذاشته است.

حملات هوایی به باب العزیزیه در حالی صورت گرفته است که در حال حاضر محل اقامت معمر قذافی نامشخص است.

حذف قذافی در دستور کار نیروهای ائتلاف نیست

در همین حال به رغم اظهارات روز گذشته برخی مقام‌های بریتانیایی در مورد حذف معمر قذافی، روز دوشنبه مقام‌های ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا تأکید کردند که حذف معمر قذافی در دستور کار نیروهای ائتلاف نیست.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که از بین بردن معمر قذافی «غیرعاقلانه» است و به نیروهای ائتلافی در مورد هدف قرار‌ دادن رهبر لیبی هشدار داده است.

وی همچنین با تأکید بر متعهد ماندن به قطعنامه شورای امنیت، افزوده است که با توجه به ماهیت متنوع نیروهای ائتلافی، وارد کردن اهداف و تصمیمات اضافی می‌تواند مشکل ساز شود.

روز دوشنبه دیوید ریچاردز، فرمانده کل نیروهای مسلح بریتانیا اعلام کرد که هدف قرار دادن مستقیم معمر قذافی «به هیچ وجه» در دستور کار نیروهای ائتلافی نیست.

این در حالی است که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا روز یکشنبه امکان حمله هوایی علیه شخص معمر قذافی را رد نکرد و افزود که این اقدامات به «شرایط» بستگی دارد و یک «امکان بالقوه» است.

لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا نیز در اظهارات صریح‌تری گفته بود که در صورتی که بتوان امنیت غیرنظامیان را تأمین کرد، معمر قذافی، خود یک «هدف مشروع» برای حملات نیروهای ائتلاف به شمار می آید.

در مخالفت با این موضع، فرانسه نیز اعلام کرده است که بر اساس قطعنامه شورای امنیت، برکنار کردن معمر قذافی هدف نیروهای ائتلاف نیست و این امری است که مردم لیبی باید در مورد آن تصمیم بگیرند.

مشاور ارشد نیکلا سرکوزی روز دوشنبه گفت که برکناری معمر قذافی «بهترین نتیجه‌ای است که می‌تواند حاصل شود، اما انقلاب لیبی به مردم لیبی تعلق دارد... این وظیفه جامعه جهانی نیست که در مورد سرنوشت لیبی تصمیم بگیرند».

ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی روز پنجشنبه در شورای امنیتی به تصویب رسید.

چین، هند، روسیه، برزیل و آلمان، پنج کشوری بودند که از دادن رأی مثبت به این قطعنامه خودداری کردند و ۱۰ عضو شورای امنیت موافقت خود با تصویب این قطعنامه را اعلام کردند.

به دنبال تصویب این قطعنامه فرانسه و به دنبال آن ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، ایتالیا ، دانمارک، اسپانیا و بلژیک در همراهی با این قطعنامه، به طور مشترک حملات خود به دفاع هوایی حکومت لیبی را آغاز کردند.

روز دوشنبه، ارتش سوئد نیز اعلام کرد که آماده است شش تا هشت جت جنگنده خود را برای پیوست به نیروهای ائتلافی به منطقه بفرستد.

یکی از مقامات نظامی ایالات متحده روز یکشنبه اعلام کرد که حملات هوایی نیروهای ائتلافی، دفاع هوایی لیبی را زمین‌گیر کرده است.

به دنبال این اقدامات اتحادیه عرب که پیشتر از سازمان ملل متحد خواسته بود تا حریم هوایی لیبی را منطقه ممنوعه اعلام کنند، پس از این تصویب و در ابتدا حملات صورت گرفته از سوی نیروهای ائتلافی را که به گفته آن‌ها به شهروندان لیبی آسیب می‌رساند محکوم کردند.

در عین حال روسیه روز دوشنبه در انتقاد از تصویب این قطعنامه و آغاز حملات به لیبی، این اقدامات را «فراخوانی قرون وسطایی برای جنگ‌های صلیبی» دانست.

با این‌حال عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب روز دوشنبه اعلام کرد که این اتحادیه به قطعنامه تصویب شده از سوی شورای امنیت احترام می‌گذارد.
XS
SM
MD
LG