لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

ارتش لیبى «آتش‌بس فورى» اعلام کرد


در حالى که دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از موفقیت عملیات نظامى کشورهاى غربى در ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبى و مشارکت کشورهایى مانند قطر در این عملیات سخن گفته است، ارتش لیبى از اعلام یک «آتش‌بس فورى» خبر داده است.

به گزارش خبرگزارى رویترز، یکى از سخنگویان ارتش لیبى روز یکشنبه اعلام کرد، به همه یگان‌هاى نظامى این کشور دستور داده شده است، از ساعت ۹ شب به وقت محلى عملیات نظامى خود را «فورى» متوقف کنند.

پیشتر معمر قذافى، رهبر لیبى، که براى سرکوب معترضان در این کشور از تانک و هواپیما استفاده کرده، گفته بود، به مردم لیبى اسلحه مى‌دهد، تا در برابر حمله غربى‌ها از لیبى دفاع کنند.

در آستانه حمله نیروهاى بین‌المللى به لیبى، مقام‌هاى این کشور از توقف عملیات نظامى علیه مخالفان و اعلام آتش‌بس خبر داده بودند، اما اندکى بعد آتش بس اعلام شده را نقض و به مناطق تحت کنترل مخالفان هجوم بردند.

از این رو روز شنبه کشورهاى غربى و راس آنها فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا عملیات نظامى خود را در راستاى ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبى و جلوگیرى از حمله نیروهاى وفادار به معمر قذافى به مناطق تحت کنترل مخالفان آغاز کردند.

بر اساس قطعنامه ۱۹۷۳ شورای امنیت سازمان ملل که روز پنجشنبه، ۲۶ اسفندماه، تصویب شد، کشورهاى غربى مى‌توانند از «تمام ابزارهاى موجود» براى جلوگیرى از حمله نیروهاى وفادار به معمر قذافى، به غیرنظامیان و مخالفان استفاده کنند.

در روز نخست این عملیات، هواپیماهاى جنگى فرانسه اقدام به پرواز بر فراز لیبى و شکار تانک‌هاى نیروهاى وفادار به معمر قذافى کرده و ناوها و زیردریایى‌هاى آمریکایى و بریتانیایى مستقر در دریاى مدیترانه نیز بیش از ۱۱۰ موشک کروز به ۲۰ هدف در لیبى شلیک کردند.

روز یکشنبه نیز این عملیات ادامه یافت و بر اساس گزارش ها، ۱۸ فروند هواپیماى آمریکایى، از جمله سه فروند بمب‌افکن رادار گریز بى- ۲ اهدافى را در خاک لیبى بمباران کردند.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونى سى‌بى‌اس، بمب‌افکن‌هاى بى- ۲ نیروى هوایى آمریکا مجموعاً چهل بمب روى یکى از پایگاه‌هاى هوایى مهم ارتش لیبى ریختند.

در این میان به گفته مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هیچ نشانى از پرواز هواپیماهاى ارتش لیبى به چشم نمى‌خورد و حمله نیروهاى تحت امر معمر قذافى به بنغازى نیز متوقف شده است.

همچنین به گفته سخنگوى وزارت دفاع فرانسه، این کشور حدود ۱۵ فروند هواپیماى جنگى را براى مشارکت در عملیات نظامى در لیبى راهى منطقه کرده است.

در میان کشورهاى غربى، فرانسه نخستین کشورى بود که هواپیماهاى خود را برفراز لیبى به پرواز درآورده و به نیروهاى تحت امر معمر قذافى حمله کرد.

هواپیماهاى فرانسوى در روز یکشنبه نیز بر فراز لیبى به پرواز درآمده و به گفته سخنگوى وزارت دفاع فرانسه، از آنجا که با مقاومتى از جانب نیروهاى وفادار به رهبر لیبى روبرو نشدند، اقدام به شلیک نکردند.

مداخله نظامى کشورهاى غربى در لیبى به موجب قطعنامه‌اى صورت گرفته است که روز پنج‌شنبه در شوراى امنیت سازمان ملل متحد در باره ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبى به تصویب رسیده بود.

پیوستن قطر به عملیات نظامی

در این میان روز یکشنبه مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، اعلام کرده است، هواپیماهاى جنگى نیروى هوایى قطر براى مشارکت در عملیات نظامى کشورهاى غربى در لیبى، در نزدیکى این کشور مستقر شده‌اند.

وى در این باره اظهار داشت: «هم اکنون نیروها و هواپیماهایى به ویژه از قطر در حال استقرار در منطقه عملیاتى هستند.»

سخنگوى وزارت دفاع فرانسه نیز روز یکشنبه اعلام کرده بود، هواپیماهاى قطرى قصد دارند در کنار نیروهاى فرانسوى در عملیات نظامى در لیبى مشارکت کنند.

وى همچنین از حضور هواپیماهاى جنگى قطر در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبى به عنوان رویدادى «تاریخى» یاد کرده است.

مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفته است، کشورهاى دیگرى نیز در عملیات ایجاد منطقه پرواز ممنوع برفراز لیبى مشارکت دارند که وى ترجیح مى‌دهد، خود این کشورها در این باره اطلاع‌رسانى کنند.

همچنین در حالى که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و نیز سخنگوى وزارت دفاع فرانسه اعلام کرده‌اند، که هیچ نشانى از آسیب دیدن غیرنظامیان در جریان حمله به لیبى در دست نیست، تلویزیون دولتى لیبى از کشته شدن ۴۸ نفر و زخمى شدن حدود ۱۵۰ نفر در این حملات خبر داده است.

در این میان پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌هاى جهان هم از کشورهاى مشارکت کننده در عملیات نظامى در لیبى خواسته‌ است، امنیت شهروندان لیبى را مد نظر داشته باشند.

اتحادیه عرب نیز که از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبى حمایت کرده بود،از بمباران لیبى انتقاد کرده است.
XS
SM
MD
LG