لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

چین و روسیه از مداخله نظامی غرب در لیبی انتقاد کردند


عملیات نیروهای ائتلاف بین‌المللی علیه هواداران معمر قذافی با واکنش کشورهای مختلف روبه‌رو شده است و در حالی که آمریکا و هم‌پیمانانش امکانات هوایی و دریایی خود را برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی بسیج کرده‌اند، چین و روسیه زبان به انتقاد از مداخله نظامی غرب در لیبی گشوده‌اند.

شامگاه شنبه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که به برزیل سفر کرده است تأکید کرد که دخالت نظامی در لیبی در پاسخ به درخواست مردم این کشور که در معرض تهدید واقع شده‌اند، صورت گرفته است.

آقای اوباما با اشاره به صدور دستور آغاز عملیات «محدود» به نیروهای نظامی این کشور، این اقدام را در راستای منافع ایالات متحده و جهان و برای حفاظت از غیرنظامیان در لیبی خواند.

پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، که برای رایزنی با رهبران عرب و اروپایی در پاریس به سر می‌برد، اعلام کرده بود که کشورش از توانایی «منحصر به فرد خود» برای کمک به متحدانش در اقدام علیه نیروهای قذافی استفاده خواهد کرد.

ساعتی پس از این اظهارات وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد که بیش از یکصد موشک کروز از ناوها و زیردریایی‌های بریتانیا و آمریکا شلیک شده و سامانه پدافند هوایی لیبی را هدف قرار داده است.

این تحرکات که در تکمیل عملیات هوایی جنگنده‌های فرانسه بر فراز لیبی بود، اعتراض چین و روسیه را به دنبال داشته است.

هر دو کشور چین و روسیه در شرایطی انتظار می‌رفت با قطعنامه شورای امنیت برای ممنوعیت پرواز بر فراز لیبی مخالفت کنند، به این قطعنامه رأی ممتنع دادند اما تنها ساعتی پس از تلاش کشورهای غربی برای اجرای این قطعنامه، از این اقدام ابراز تأسف کرده‌اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است که قطعنامه شورای امنیت که راه را برای مداخله نظامی در لیبی باز کرده است، «با شتاب» تصویب شده است.

وزارت خارجه چین نیز اعلام کرده است که این کشور «همچنان با استفاده از زور در روابط بین‌المللی مخالف است» و از تمامی کشورها خواسته تا «به حق حاکمیت، استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی لیبی احترام بگذارند.»

علاوه بر چین و روسیه، سه کشور آلمان، برزیل و هند نیز به قطعنامه شورای امنیت در مورد لیبی رأی ممتنع دادند.

در قطعنامه شورای امنیت امکان استفاده از «تمام اقدامات لازم» برای حفاظت از غیرنظامیان لیبیایی در مقابل حملات نیروهای هوادار قذافی پیش‌بینی شده است که در ادبیات دیپلماتیک، مجوزی برای اقدام نظامی است.

در همین حال شورای عالی تصمیم‌سازی ناتو اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی روز یکشنبه در مورد پیوستن به عملیات ائتلاف بین‌المللی در لیبی تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های مستقر در بروکسل، طراحان نظامی ناتو، روز یکشنبه طرح اقدام نهایی را به شورای ناتو ارائه خواهند کرد و پس از آن نهاد تصمیم‌سازی ناتو در مورد پیوستن به نیروهای ائتلاف و یا صرفاً همکاری‌های تدارکاتی و اطلاعاتی با ائتلاف بین‌المللی اتخاذ تصمیم می‌کند.

در حالی که شماری از اعضای ناتو، از جمله فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا از شامگاه روز شنبه عملیات هوایی و موشکی را بر علیه مواضع هواداران معمر قذافی آغاز کرده‌اند، واکنش برخی دیگر از اعضای ناتو حاکی از عدم مشارکت احتمال آنها در حمله هوایی به لیبی است.

عملیات ائتلاف بین‌المللی در لیبی بزرگترین عملیات نظامی از زمان لشکرکشی نیروهای بین‌المللی به عراق در سال ۲۰۰۳ با هدف سرنگونی صدام حسین، حاکم وقت عراق است.

دولت قذافی می‌گوید که طی این عملیات که از شامگاه شنبه در جریان بوده است، دست کم ۴۸ شهروند لیبیایی کشته و ۱۵۰ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

نیروهای بین‌المللی برای آغاز حمله به لیبی توافق اتحادیه عرب را که لیبی از اعضای آن است جلب کردند اما در مقابل اتحادیه آفریقا، دیگر نهاد بین‌المللی که لیبی در آن عضویت دارد، با انتقاد از مداخله نظامی در لیبی خواستار توقف آن شده است.

حمله نیروهای بین‌المللی به لیبی همچنین با واکنش منفی کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG