لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۳

ادامه عملیات بین المللی برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی


مواضع نیروهای هوادار معمر قذافی، رهبر لیبی، از سوی نیروهای ائتلاف بین المللی بارها بمباران شده است.
مواضع نیروهای هوادار معمر قذافی، رهبر لیبی، از سوی نیروهای ائتلاف بین المللی بارها بمباران شده است.
عملیات ائتلاف بین المللی علیه نیروهای هوادار معمر قذافی وارد دومین روز خود شده است و در دور تازه این عملیات برای اجرای منطقه پرواز ممنوع، هواپیماهای گشتی فرانسوی بر فراز خاک لیبی به پرواز در آمدند.

گزارش های تازه حاکی است که این هواپیماها تنها به گشت زنی پرداخته و به دلیل توقف حملات زمینی نیروهای طرفدار رهبر لیبی، اقدام به آتش و حمله نکرده اند.

در همین حال، ژنرال مایک مولن، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا اعلام کرد که جنگنده های قطر در عملیات نظامی در لیبی مشارکت می کنند.

او گفت که این جنگنده ها به مواضعی در نزدیکی میدان عملیات منتقل شده اند.

ژنرال مولن افزود کشورهای دیگری نیز به مشارکت در برقراری منطقه پرواز ممنوع متعهد شده اند که ترجیح دارد، خود آنها مشارکت شان را به طور علنی اعلام کنند.

از سوی دیگر، معمر قذافی، روز یکشنبه اعلام کرد که تمامی مردم لیبی مسلح شده‌اند و آماده جنگی طولانی و عظیم با «هیولاها و جنایتکاران» غربی هستند.

معمر قذافی در این پیام ویدئویی ۱۵ دقیقه‌ای که از تلویزیون رسمی لیبی پخش شد، اعلام کرد که تمامی مردان و زنان لیبی مسلح هستند و افزود: «ما شما را شکست‌خواهیم داد... شما (غربی‌ها) همانند هیتلر سقوط خواهید کرد... تمام مستبدان سقوط می‌کنند.»

روز یکشنبه خبرگزاری دولتی لیبی نیز به نقل از وزیر دفاع لیبی اعلام کرد که دولت این کشور در حال توزیع اسلحه در میان شهروندان است و انتظار می‌رود که در ساعات بعدی بیش از یک میلیون مرد و زن مسلح شوند.

معمر قذافی گفته است: «ما کشورمان را ترک نمی‌کنیم و آن را آزاد می‌کنیم... ما زنده می‌مانیم و تمامی شما می‌میرید.»

در همین روز، مایک مالن، رئیس ستاد کل ارتش آمریکا اعلام کرده است که بخش ابتدایی عملیات نظامی بین‌المللی در لیبی «موفقیت آمیز» بوده است و نیروهای قذافی در چند روز گذشته پروازی بر فراز لیبی صورت نداده‌اند.

وی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌و‌گو می‌کرد همچنین تأکید کرد که حملات حامیان معمر قذافی به شهر بنغازی که پایگاه اصلی مخالفان به شمار می‌رود نیز در حال حاضر متوقف شده است.

در همین زمینه، ستاد فرماندهی حوزه آفریقای ایالات متحده که مقر آن در آلمان است اعلام کرده است که ۱۹ هواپیمای نظامی آمریکایی، از جمله سه بمب‌افکن بی- ۲ در عملیات سپیده‌دم یکشنبه لیبی شرکت کرده‌اند.

بریتانیا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که حملات دریایی بر ضد حکومت لیبی «بسیار موفقیت‌آمیز» بوده است.

بریتانیا با تأکید بر اینکه هواپیماهای این کشور دفاع هوایی لیبی را که عمدتا در حواشی طرابلس است نشانه گرفته‌اند، افزود که تا جایی که امکان دارد تلاش می‌شود تا از آسیب‌رسیدن به شهروندان لیبی خودداری شود.

این در حالی است که به گفته یکی از مقامات وزارت بهداشت لیبی، تعداد کشته‌شدگان حملات هوایی شنبه شب به ۶۴ نفر رسیده است.

جت‌های جنگنده فرانسوی، که روز یکشنبه نیز بر فراز لیبی در پرواز بودند، شامگاه شنبه نخستین حمله به لیبی را آغاز کردند که به دنبال آن آمریکا و بریتانیا ۱۱۰ موشک کروز از ناوهای جنگی و زیردریایی‌های خود برای از کار انداختن دفاع هوایی حکومت قذافی در طرابلس پرتاب شلیک کردند.

به گفته مقامات ایالات متحده در عملیات شامگاه شنبه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، کانادا و ایتالیا شرکت داشتند و دانمارک نیز روز یکشنبه اعلام کرد که آماده است به عملیات نظامی بر ضد حکومت لیبی بپیوندد و در انتظار دستورالعمل آمریکا در این زمینه است.
XS
SM
MD
LG