لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۵

اتحادیه عرب حملات اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرد


ساختمانی دولتی در نوار غزه که بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های اسرائیل تخریب شده است- ۲۸ مرداد
ساختمانی دولتی در نوار غزه که بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های اسرائیل تخریب شده است- ۲۸ مرداد
به دنبال درگیری‌های تازه میان اسرائیل و فلسطینیان در نوار غزه که از روز پنجشنبه آغاز شد، اتحادیه عرب حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرده و خواستار دخالت جامعه جهانی و سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۲۲ عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه پس از جلسه‌ اضطراری پیرامون تنش‌‌های اخیر میان اسرائیل و فلسطینیان، در بیانیه‌ای حملات اسرائیل علیه نوار غزه را «از پیش برنامه‌ریزی شده» خواندند و از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا با به کار بستن اقدامات لازم، به این درگیری‌ها پایان دهد.

دور تازه درگیری‌ها در نوار غزه پس از آن آغاز شد که روز پنجشنبه گذشته، نیروهای فلسطینی مستقر در نوار غزه، حملات راکتی را علیه خاک اسرائیل صورت دادند که به دنبال آن، جنگنده‌های نیروهای هوایی اسرائیل نیز مواضعی از گروه‌های مسلح فلسطینی را در غزه بمباران کردند.

در جریان حملات هوایی اسرائیل، ۱۵ فلسطینی کشته شدند. خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که یکی از رهبران گروه‌های مسلح فلسطینی و پنج شهروند، از جمله سه کودک جان باخته‌اند.

علاوه بر این، ۵۰ فلسطینی نیز در اثر این حملات مجروح شده‌اند.

اتحادیه عرب در جلسه روز یکشنبه که در پی درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، برگزار شد، ضمن اعلام حمایت از فلسطینیان، همچنین کشته شدن مأموران پلیس مصری به دست نیروهای اسرائیلی را محکوم کردند.

تنش در مناسبات مصر و اسرائیل زمانی درگرفت که پنجشنبه گذشته در جریان حمله افراد مسلح به خودروهای اسرائیلی‌ها در جاده‌ای در شمال بندر ایلات، هشت اسرائیلی کشته شدند.

به دنبال این درگیری، نیروهای اسرائیلی در جریان تعقیب شبه‌نظامیان فلسطینی در نزدیکی مرز مصر، پنج پلیس مصری را از پای در آوردند.

به دنبال این واقعه، اسرائیل از کشته شدن نیروهای پلیس مصری پوزش خواست که در واکنش به این اظهارات، مصر عذرخواهی شفاهی اسرائیل را کافی ندانست.

در حال حاضر و پس از پنج روز درگیری در نوار غزه، گزارش‌ها حاکی است که اسرائیل و گروه حماس که بر نوار غزه تسلط دارد، به طور «غیر رسمی» بر سر آتش‌بس به توافق رسیده‌اند.
XS
SM
MD
LG