لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

وکیل آمریکایی‌ها: بحث جاسوسی اصلا موضوعیت ندارد


جاش فتال (راست) و شین باوئر (چپ)، دو شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند
جاش فتال (راست) و شین باوئر (چپ)، دو شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند
به دنبال محکوم شدن هر یک از دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران به هشت سال حبس به اتهام جاسوسی و ورود غیرقانونی، وکیل ‌آنها ضمن تأکید بر بیگناهی جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد، می‌گوید «بحث جاسوسی اصلا موضوعیت ندارد».

مسعود شفیعی روز یکشنبه در این خصوص به به رادیو فردا گفت: «بحث جاسوسی اصولا موضوعیت ندارد... جاسوس تعریف مشخص دارد. جاسوس کسی است که به اسناد سری دسترسی داشته باشد... و این اسناد را در اختیار دُوَل بیگانه بگذارد. اصولا موکلین من در پایگاه و جایگاهی نبودند که بتوانیم آن‌ها را مصداق جاسوسی بدانیم. من هم دلیلی در خصوص جاسوس بودن این‌ها در پرونده ندیده‌ام.»

گفت‌و‌گوی آرش حسن‌نیا با مسعود شفیعی، وکیل سه شهروند آمریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:38 0:00
لینک مستقیم


وی همچنین در خصوص اتهام ورود غیرقانونی گفت که در این خصوص کمتر تقصیری را می‌توان متوجه موکلین وی کرد و توضیح داد: «مرزهای ما در آن منطقه مارک و نشانه و علامت خاصی ندارند و نمی‌شود تشخیص داد نقطه مرزی کجا است.»

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز یکشنبه با تأیید محکوم شدن هر یک از دو شهروند آمریکایی به هشت سال زندان، «پنج سال» به اتهام جاسوسی و «سه سال» برای ورود غیرقانونی به خاک ایران، گفت اتهامات مزبور «در دادگاه انقلاب اثبات شده است».

دادستان تهران گفته است که متهمان «می‌توانند طبق قانون به رأی دادگاه اعتراض کنند». حکم صادره به روال سایر احکام محاکم جمهوری اسلامی، تا ۲۰ روز فرصت تجدید نظر خواهی خواهد داشت.

مسعود شفیعی وکیل این سه نفر گفته است که از دادگاه درخواست تجدید نظر این حکم را خواهد کرد.

خانواده‌های فتال و باوئر: جاش و شین را آزاد کنید

به دنبال محکوم شدن جاش فتال و شین باوئر، خانواده این دو تن با انتشار بیانیه‌ای بر بیگناهی جاش فتال و شین باوئر تأکید کرده و خواستار تجدید نظر در حکم و آزادی فوری آن‌ها شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «از ۷۵۱ روز حبس شین (باوئر) و جاش (فتال)، دیروز و امروز سخت‌ترین روزهایی بوده که بر خانواده ما گذشته است. شین و جاش بیگناه هستند و هیچ‌گاه دست به هیچ‌گونه عمل تهدید‌آمیزی علیه جمهوری اسلامی، دولت و مردم ایران نزده‌اند.»

این حکم در حالی صادر شده است که پیشتر علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده بود که محاکمه این دو شهروند آمریکایی «به گونه‌ای پیش رود که در نهایت آزادی آن‌ها را به همراه داشته باشد».

خانواده شین باوئر و جاش فتال با ابراز دلگرمی نسبت به اظهارات آقای صالحی، در این بیانیه آورده‌اند: «ما از مقامات ایران درخواست می‌کنیم تا ترحم به خرج داده و بگذارند این دو بدون تأخیر به خانه و نزد خانواده‌هایشان بازگردند.»

جاش فتال و شین باوئر ۲۹ ساله بیش از دو سال پیش، در مرداد ماه ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی ایران و عراق به اتهام عبور غیرقانونی از مرز بازداشت شدند و بعدها مقام‌های جمهوری اسلامی اتهام جاسوسی را نیز برای این سه شهروند آمریکایی در نظر گرفتند.

در این میان شهریور ماه گذشته، سارا شورد موفق شد با تبدیل قرار بازداشت وی به وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی ایران را به مقصد کشورش ترک کند، موضوعی که بر اساس گزارش‌ها با میانجی‌گری کشور عمان تحقق یافت.

در حال حاضر به گفته آقای شفیعی پرونده سارا شورد از جاش فتال و شین‌ باوئر جدا شده و همچنان باز است.
XS
SM
MD
LG