لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

آغاز شصت‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی کن با فیلم وودی آلن


شصت‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن شامگاه روز چهارشنبه در حالی با نمایش فیلم «نیمه شب در پاریس»‌ ساخته وودی آلن کار خود را آغاز کرد که این‌بار میدان رقابت این جشنواره شاهد حضور پررنگ کارگردانان پرآوازه‌ است.

به نوشته وبسایت رسمی این جشنواره، بیست فیلم در بخش مسابقه جشنواره کن با یکدیگر به رقابت می‌پردازند که در این میان می‌توان به «کودکی با دوچرخه» ساخته برادران داردن بلژیکی، «جلدی که در آن زندگی می‌کنم» از کارگردان نامی اسپانیا، پدرو آلمادووار، «مالیخولیا» به کارگردانی لارس فون تریه دانمارکی و «این همانجاست» از کارگردان ایتالیایی، پائولو سورِنتینو، اشاره کرد.

کارگردان نامی ژاپنی، تاکاشی میئیکه با فیلم «هاراکیری: مرگ یک سامورایی» و نانی مورتی، کارگردان نام‌دار ایتالیایی نیز با فیلم «ما پاپ داریم» در بخش رقابتی این جشنواره حضور می‌یابند.

شاید در این بین اما حضور تِرِنس مالیک، کارگردان آمریکایی از وقایع جالب توجه به شمار برود. این کارگردان آمریکایی که در طول حدود چهار دهه فعالیت هنری خود هفت فیلم داستانی را کارگردانی کرده است، با فیلم «درخت زندگی» در بخش مسابقه کن حضور خواهد یافت.

تِرِنس مالیک پیش از این در سال ۱۹۷۹ با فیلم «روزهای بهشتی» نخل طلایی این جشنواره را از آن خود کرده بود.

دبیری هیئت داوران این بخش از جشنواره را رابرت دنیرو، بازیگر نام‌دار هالیوود بر عهده دارد و بازیگران شناخته‌شده‌ای نظیر اوما تورمن و جود لا نیز در میان هیئت داوران به چشم می‌خورند.

محمد صالح هارون، کارگردان اهل کشور چاد که سال گذشته با فیلم «مردی که فریاد می‌زند» جایزه ویژه هیئت داوران کن را به خود اختصاص داد نیز این‌بار در این جشنواره به داوری می‌نشیند.

در جشنواره فیلم کن فیلم «به امید دیدار» به کارگردانی محمد رسول‌اف نیز در تاریخ ۲۲ اردیبهشت و در کنار ۲۰ فیلم دیگر به روی پرده خواهد رفت؛ فیلمی که ساخته زمستان ۸۹ است و داستان وکیل ایرانی را روایت می‌کند که در تلاش است با اخذ ویزا از ایران خارج شود.

«این فیلم نیست» ساخته مشترک جعفر پناهی و مجتبی میرتهماسب نیز، ۲۲ اردیبهشت ماه، در بخش «اکران‌های ویژه» به نمایش در خواهد آمد. «این فیلم نیست» حکایت یک روز از زندگی جعفر پناهی، پیش از نوروز سال جاری و در زمانی است که وی حکم دادگاه تجدید نظر را انتظار می‌کشد.

قرار بر این است که جشنواره فیلم کن با اهدای نخل طلایی افتخاری کن به برناردو برتولوچی، کارگردان بلند‌آوازه ایتالیایی،‌ از وی قدردانی کند. پیشتر از جمله وودی آلن و کلینت ایستوود این جایزه را دریافت کرده بودند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کن، در تاریخ اول خرداد ماه و پس از ۱۲ روز، با اکران فیلم «محبوب» ساخته کارگردان فرانسوی، کریستوف اونوره، به کار خود پایان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG