لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

وقوع یک انفجار شهر حلب سوریه را به لرزه درآورد


حلب- عکس آرشیوی است.
حلب- عکس آرشیوی است.
انفجار یک بمب نسبتا قوی روز یکشنبه محله‌ای مسکونی در شهر حلب سوریه را به لرزه در آورد؛ شهری که به گفته خبرگزاری‌ها، حکومت بشار اسد در آن از حمایت بالایی برخوردار است.

یک شاهد عینی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که ساعت یک بعد از ظهر یک بمب جاسازی شده در خودرویی، در محله مرکزی سلیمانیه منفجر شد. وی افزوده که این منطقه معمولا پر رفت و آمد است.

این شاهد عینی اظهار داشت: «این انفجار قوی بود و بخش‌هایی از شهر را به لرزه در آورد... دود سفیدی از محل انفجار به هوا برخاست.»

به گفته این شاهد عینی، پس از این انفجار نیروهای امنیتی شروع به شلیک هوایی کرده و از مردم خواستند تا این منطقه را ترک کنند.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، این واقعه را یک «انفجار تروریستی» خوانده است. این خبرگزاری هیچ اطلاعاتی در خصوص کشته‌شدگان یا مجروحان احتمالی این واقعه منتشر نکرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است نیز وقوع انفجار در حلب را تایید کرده و بدون ارائه آماری، از کشته و زخمی شدن چندین نفر خبر داده است.

این انفجار در حالی رخ داد که روز ۲۷ اسفندماه نیز وقوع سه انفجار در دمشق، پایتخت سوریه ۲۷ کشته و حدود صد زخمی بر جای گذاشت.

به گفته تلویزیون دولتی سوریه، دو انفجار روز شنبه در نزدیکی ساختمان اطلاعاتی سوریه و یک قرارگاه پلیس منفجر شده و در اثر آن شماری غیرنظامی و تعدادی از نیروهای نظامی کشته شدند.

برخی شبکه‌های خبری نیز گفته‌اند که انفجار سوم در يک دستگاه اتوبوس متعلق به اردوگاه ارتش آزادی بخش فلسطين در بخشی ديگر از پايتخت سوريه اتفاق افتاده است.

دولت سوریه گروه‌های اوپوزیسیون را مسئول انفجارهای روز شنبه دانسته و این درحالی است که معترضان ضمن رد این اتهام می‌گویند که حکومت بشار اسد با سازماندهی این انفجارها قصد دارد به مخالفان این کشور ضربه بزند.

یک سال از آغاز ناآرامی‌های سوریه می‌گذرد و معترضان خواستار برکناری بشار اسد از حکومت هستند.

برآوردهای سازمان ملل نشان می دهد سرکوب اعتراض‌های مردمی در سوریه طی یک سال گذشته بیش از هشت هزار کشته بر جای گذاشته است؛ رقمی که معترضان سوری آن را تا ۹ هزار تن اعلام می کنند.

سازمان ملل حکومت سوریه را مسئول سرکوب‌ها و کشتارهای سوریه می‌داند، اما دمشق تأکید دارد که در حال مقابله با «عوامل تروریستی» در سوریه است.
XS
SM
MD
LG