لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

قتل «۴۷ زن و کودک» در شهر حمص سوریه


پزشکی در یک بیمارستان موقت در حمص گلوله‌ای را که از دست یک کودک خارج کرده نشان می‌دهد. ۸ مارس ۲۰۱۲.
پزشکی در یک بیمارستان موقت در حمص گلوله‌ای را که از دست یک کودک خارج کرده نشان می‌دهد. ۸ مارس ۲۰۱۲.
روز دوشنبه مخالفان حکومت بشار اسد در سوریه از «قتل ۴۷ زن و کودک به دست رژیم اسد در شهر حمص» خبر دادند اما تلویزیون دولتی سوریه این قتل‌ها را به «گروه‌های مسلح تروریست» نسبت داد.

در همین حال، معاون وزیر امور خارجه ایران بار دیگر اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران بر حمایت همه‌جانبه خود از ملت و دولت سوریه تاکید دارد.»

فعالان مخالف دولت سوریه به خبرگزاری فرانسه گفتند که روز یک‌شنبه اجساد ۲۶ کودک و ۲۱ زن که بر پیکر آنها آثار ضربات چاقو دیده می‌شود در دو محله کَرم‌الزیتون و عَدَویه شهر حمص پیدا شده‌است.

فعالان سوری ویدئوهایی نیز در اینترنت ارسال کرده‌اند که در آن تصاویری از بدن‌های سوخته و کودکانی با چهره‌های خونین و بدن‌های قطعه‌قطعه شده دیده می‌شود.

یکی از این فعالان به خبرگزاری فرانسه گفت که: «بر بدن برخی از کودکان آثار ضربه با اجسام مختلف دیده می‌شود و شماری از زنان نیز پیش از کشته شدن مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.» گزارش‌های دیگر هم‌چنین حاکی است که در پی این کشتار، «صدها خانواده» در حال فرار از شهر حمص به بیرون از این شهر هستند.

فعالان سوری به خبرگزاری فرانسه گفتند که «در صورت اقدام نکردن جامعه بین‌الملل کشتارهای بیشتری مانند این روی خواهد داد.»

تلویزیون رسمی سوریه نیز روز دوشنبه تصاویر ویدئویی وحشت‌انگیزی از جسدهای زنان و کودکان که بر روی هم انباشته شده نشان داد که در این تصاویر خانه‌هایی با دیوارهای خونین و مردانی با دست‌های بسته که به آنها تیر خلاص زده شده نیز دیده می‌شود.

عدنان محمود، وزیر اطلاعات سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفت که «گروه‌های تروریست، کشتار خوف‌انگیز محله کرم‌الزیتون حمص را مرتکب شده‌اند تا باعث واکنش جهانی علیه سوریه شوند.»

در همین روز «شورای ملی سوریه»، گروه اصلی اپوزیسیون در سوریه، با انتشار بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای بررسی کشتار روز یک‌شنبه جلسه‌ای اضطراری برگزار کند.

اعلام حمایت همه‌جانبه ایران «از ملت و دولت سوریه»

«شورای ملی سوریه» در بیانیه روز دوشنبه خود نوشت که هم‌پیمانان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در مسئولیت «جنایاتی» که توسط این رژیم انجام می‌شود شریک هستند.

ایران، روسیه و چین از هم‌پیمانان دولت سوریه به‌شمار می‌آیند و روسیه و چین تاکنون دو قطعنامه سازمان ملل برای محکوم کردن خشونت‌ها در سوریه را وتو کرده‌اند.

روزنامه رادیکال، چاپ ترکیه، روز شنبه به نقل از احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نوشت که «جمهوری اسلامی ایران و روسیه هم‌اینک پشتیبانی خود از دولت بشار اسد را نسبت به سال گذشته میلادی کاهش داده‌اند.»

خبرگزاری ایرنا، روز دوشنبه از واکنش وزارت خارجه ایران به این وزیر خارجه ترکیه خبر داد.

بنا بر این گزارش، ‌حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران در امور کشورهای عربی و آفریقا، در واکنش به این سخنان آقای داوداغلو اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران بر حمایت همه‌جانبه خود از ملت و دولت سوریه تاکید دارد.»

حسین امیرعبداللهیان در ادامه گفت: «ما اطمینان داریم مردم سوریه در سایه طرح اصلاحات آقای بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور در مسیر تکمیل روند اصلاحات و مقابله با مداخله خارجی گام‌های مستحکم خود را تداوم خواهند بخشید.»

معاون وزیر خارجه ایران افزود: «جمهوری اسلامی ایران راه حل سیاسی و حمایت از مطالبات مردم سوریه که مورد اهتمام جدی رئیس جمهوری بشار اسد قرار گرفته‌است را مناسب‌ترین راهکار می‌داند.»

وی از «طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای» خواست تا از «اقدامات شتابزده و حمایت از مسلح کردن مخالفان» دولت اسد بپرهیزند و در ادامه گفت: «جمهوری اسلامی ایران مسئولیت هر گونه تشدید بحران را متوجه کشورهایی می‌داند که از بی‌ثباتی و ناامنی در سوریه حمایت می‌کنند.»

دولت‌های هم‌پیمان و مخالف حکومت سوریه همواره یکدیگر را متهم به پشتیبانی از ادامه خشونت‌ها در این کشور می‌کنند.

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه، یکشنبه برای بار دوم در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کرد و پس از آن به خبرنگاران گفت دستیابی به توافق برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه بسیار دشوار است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، و همتای روسی او سرگئی لاوروف قرار است روز دوشنبه در نشست خصوصی وزرای خارجه ۱۵ کشور در شورای امنیت سازمان ملل گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای در مورد مسئله سوریه داشته باشند.
XS
SM
MD
LG