لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

تصمیم آلمان به تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای خود تا پایان سال ۲۰۲۲


یکی از فعالان صلح سبز آلمان در حالی که علامت مخالفت با انرژی اتمی را در دست دارد- برلین
یکی از فعالان صلح سبز آلمان در حالی که علامت مخالفت با انرژی اتمی را در دست دارد- برلین
آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که تصمیم دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ کلیه نیروگاه‌های هسته‌ای اش را به تدریج تعطیل و فعالیت تمامی ۱۷ رآکتور هسته‌ای خود را متوقف کند.

نوربرت روتگِن، وزیر محیط زیست آلمان روز دوشنبه گفت که دولت ائتلافی راست میانه پس از هفت ساعت بحث و بررسی در دفتر آنگلا مرکل، در ساعات اولیه بامداد روز دوشنبه بر سر این اقدام به توافق رسیدند.

وی تأکید کرد که این تصمیم «تغییر ناپذیر» است.

آلمان نخستین قدرت صنعتی بزرگ جهان است که از تعطیل شدن نیروگاه‌های هسته‌ای خود در یک زمان مشخص سخن به میان آورده است.

این تصمیم آلمان پس از آن گرفته شد که به دنبال بروز زلزله و سونامی در ژاپن و متعاقب آن فاجعه هسته‌ای نیروگاه اتمی فوکوشیما، بحث‌ها بر سر ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای در آلمان بالا گرفت.

آلمان در مجموع دارای ۱۷ رآکتور هسته‌ای است که از این تعداد، هشت نیروگاه به شبکه برق متصل نیستند.

یکی از این راکتورها که در شمال آلمان واقع است از سال‌ها پیش به دلیل مشکلات فنی از دور خارج شده است.

هفت راکتور دیگر نیز در زمره کهنه‌ترین نیروگاه های آلمان هستند که دولت فدرال آلمان سه ماه پیش از این و به دنبال فاجعه اتمی ژاپن، فعالیت آن‌ها را به حال تعلیق در‌آورد.

آقای روتگِن روز دوشنبه با بیان اینکه این هشت راکتور دیگر فعال نخواهند شد، افزود که شش راکتور دیگر تا پایان سال ۲۰۲۱ تعطیل خواهند شد و فعالیت سه راکتور باقیمانده نیز که مدرنترین نیروگاه های هسته ای آلمان هستند تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف خواهد شد.

تصمیم به توقف فعالیت‌های هسته‌ای آلمان در حالی گرفته شده است که خانم مرکل در پایان سال ۲۰۱۰ اعلام کرده بود دولت آلمان تصمیم دارد عمر ۱۷ راکتور آلمان را به طور میانگین تا ۱۲ سال افزایش دهد که در صورت عملی شدن این تصمیم، این نیروگاه ها تا اواسط دهه ۲۰۳۰ به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

خبرگزاری فرانسه در این زمینه نوشته است که تصمیم به توقف فعالیت‌های هسته‌ای آلمان تا سال ۲۰۲۲ نشان از تغییر رویه آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، و همراه شدن وی با ائتلاف سوسیال دمکرات سبز آلمان دارد.

آلمان در حالی از تعطیلی تمامی نیروگاه‌های هسته‌ای خود در آینده خبر می‌دهد که ۲۲ درصد از کل برق این کشور از طریق راکتورهای اتمی تولید می‌شود و اکنون آلمان باید به دنبال روش جایگزینی برای جبران این مسئله باشد.

وزیر محیط زیست آلمان تأکید کرده است که متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای آلمان هیچ نوع اختلالی در تأمین برق کشور ایجاد نخواهد کرد و نیازهای کشور به الکتریسیته همواره تأمین خواهد بود.

با این حال آقای روتگِن توضیح نداد برقی که در حال حاضر از طریق نیروگاه های اتمی تهیه می‌شود، پس از تعطیلی فعالیت این راکتورها از کدام محل تأمین خواهد شد.
XS
SM
MD
LG