لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

آلمان خواستار استفاده چین از نفوذ خود برای فشار بر ایران شد


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در حال سخنرانی در دانشکده علوم اجتماعی چین- پکن، ۱۳ بهمن‌ماه
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در حال سخنرانی در دانشکده علوم اجتماعی چین- پکن، ۱۳ بهمن‌ماه
صدراعظم آلمان روز پنجشنبه و در آغاز دیدار سه روزه خود از چین، از پکن خواست تا با استفاده از نفوذ خود بر ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی را متقاعد کند تا از پیشبرد برنامه اتمی خود دست بکشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل که گفته می‌شود از جمله برای تنگ‌تر کردن حلقه‌ تحریم‌ها علیه ایران به چین سفر کرده است، روز دوشنبه گفت در دیدار با رییس جمهوری و نخست وزیر چین، در خصوص تحریم های ایران «مذاکرات طولانی مدتی» داشته است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا هفته پیش توافق کردند تا از اوایل تابستان، تمامی واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند تا بدین ‌وسیله فشارها علیه جمهوری اسلامی برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش را افزایش دهند.

خانم مرکل که در دانشکده علوم اجتماعی چین برای حاضران سخنرانی می‌کرد، گفت: «اگر سخن از تحریم‌های اتحادیه اروپا می‌کنیم، این مسئله نیز مطرح است که چگونه چین می‌تواند از نفوذ خود بر ایران به طرز بهتری استفاده کند و به ایران بقبولاند که جهان نباید یک قدرت دیگر مجهز به سلاح هسته‌ای داشته باشد.»

صدر اعظم آلمان در ادامه ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت سازمان ملل بتواند به اتفاق قطعنامه‌ای در این خصوص صادر کند.

پیشتر یکی از منابع دولتی آلمان خبر داده بود که خانم مرکل قصد دارد در این سفر چین را به کاهش واردات نفت از ایران ترغیب کند؛ امری که به گزارش رویترز احتمالا مورد توجه مقام‌های پکن قرار نمی گیرد.

چین که بزرگ‌ترین مشتری نفت صادراتی ایران است هم‌چنان به خرید نفت از جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

این کشور که از شرکای اصلی تجاری جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، معتقد است که تحریم‌ها برای حل مناقشه‌هسته‌ای ایران کارساز نیست و این مسئله باید از طریق «گفت‌و‌گو و رایزنی» حل شود.

یانگ جیه‌چی، وزیر امور خارجه چین، روز ۲۶ ژانویه تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر توقف واردات نفت از ایران را «غیر سازنده» خواند.

ون جیابائو، نخست وزیر چین نیز به تازگی تجارت نفتی کشورش با ایران را قانونی خواند، اما در عین حال ضمن حمایت از قطعنامه شورای امنیت علیه ایران گفت: «چین به صراحت با توسعه و دستیابی ایران به سلاح اتمی مخالفت می‌کند و خواهان آن است که منطقه خاورمیانه از سلاح اتمی عاری باشد.»

با وجود اصرار چین بر تداوم مراودات نفتی با ایران، این کشور برای ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری، میزان خرید نفت از ایران را کاهش داده‌ است که به گفته مقام‌های چینی این اقدام به دلیل «عدم توافق طرفین» بر سر مفاد قرارداد صورت گرفته‌ است.

در همین حال با افزایش فشارهای ایالات متحده بر چین برای توقف خرید نفت از ایران، نخست‌وزیر چین اوایل ماه جاری سفری به عربستان، امارات و قطر انجام داد و چند قرارداد مربوط به بخش انرژی با این کشورها امضا کرد.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌‌ای ایران دارای ابعاد نظامی‌ است و در تلاش است با اعمال تحریم‌‌های شدید علیه جمهوری اسلامی، از پیشروی این برنامه جلوگیری کند.

ایران اما همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود تأکید کرده و تصریح کرده است که فعالیت‌های خود را در این زمینه متوقف نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG