لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

خروج سکه طلا از ایران ممنوع شد


گمرک جمهوری اسلامی می‌گوید در حال حاضر «به هیچ‌وجه» اجازه داده نمی‌شود سکه طلا از کشور خارج شود و مسافران زن نیز می‌توانند حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم طلا و زیورآلات به خارج از کشور ببرند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی کشور، روز جمعه گفت: «خروج سکه از کشور در زمان حاضر به هیچ‌وجه مقدور نیست و در گذشته نیز این امکان تنها با مجوز بانک مرکزی میسر می‌شد.»

وی تأکید کرد: «سکه طلا جایگاهی برای خروج از کشور ندارد و خروج طلا و زیورآلات نیز برای مسافران خانم حداکثر تا میزان ۱۵۰ گرم امکان‌پذیر است.»

بازار ارز و سکه ایران از اواخر آذرماه به شدت متلاطم بود و قیمت‌ها با افزایش بی‌سابقه‌ای مواجه شد که به دنبال این جهش شدید، موج گسترده‌ خرید سکه و ارز در ایران شدت گرفت و همزمان با بالا رفتن تقاضا قیمت‌ها نیز به صورت روزانه رو به افزایش گذاشت.

در این میان به دنبال تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا در تاریخ دهم دی‌ماه، ضربه دیگری بر پیکر بازار ارز ایران وارد شد و واحد پول ایران تنها در عرض یک هفته پس از تصویب تحریم‌ها، ۲۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

به دنبال نوسانات شدید قیمت ارز و سکه، بانک مرکزی ششم بهمن‌ماه دلار را با قیمت ۱۲۲۶ تومان تک‌نرخی کرد و به صرافی‌ها اعلام کرد که فقط اجازه دارند بین سه تا پنج درصد بالاتر از نرخ اعلام شده ارز را تبدیل کنند. بانک مرکزی هشدار داد که در غیر این‌صورت مجوز کاری صرافی‌ها باطل می‌شود.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، نیز ۱۲ بهمن‌ماه اعلام کرد که به شدت و قاطعیت با «اخلالگران بازار ارز و سکه» برخورد خواهد شد و از احتمال صدور حکم اعدام برای این دست متهمان خبر داد.

در کنار تلاش برای مقابله با نوسان قیمت ارز، معاون امور گمرگی ایران نیز روز جمعه اعلام کرد که بر اساس مقررات بانک مرکزی، هر مسافر می‌تواند تا پنج هزار دلار ارز از ایران خارج یا وارد کشور کند و تأکید کرد: «از آن‌جا که بازرسی بدنی در زمان خروج جزء اختیارات گمرک نیست، این امر به دستگاه‌های امنیتی محول شده است.»

محمدرضا نادری خاطرنشان کرد که ورود پنهانی بیش از اندازه مجاز ارز به کشور «به طور قطع قاچاق محسوب می‌شود».
XS
SM
MD
LG