لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

ایران همکاری با القاعده در انفجار سفارت آمریکا در کنیا را رد کرد


بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در نایروبی- ۱۹۹۸
بمب‌گذاری در سفارت آمریکا در نایروبی- ۱۹۹۸
به دنبال صدور رأی دادگاه آمریکایی درباره همکاری ایران با نیروهای القاعده در جریان بمب‌گذاری در دو سفارتخانه‌های ایالات متحده در کنیا و تانزانیا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این «اتهام» را رد و به شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه در واکنش به رای صادره از سوی دادگاه ایالتی واشینگتن مبنی بر پشتیبانی ایران از القاعده در انفجار سال ۱۹۹۸ در سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا، این اتهام را «بی‌پایه و اساس» خواند و در رد این اظهارات به خصومت نیروهای القاعده علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد.

وی گفت: «شهادت ۹ تن از دیپلمات‌های کشورمان توسط گروهک مزبور در افغانستان در سال ۱۳۷۷، سند روشنی بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران و بی‌پایه بودن ادعای دولت آمریکا است.»

در جریان بمب‌گذاری شبه‌نظامیان القاعده در سفارت‌های آمریکا در نایروبی، پایتخت کنیا و دار‌اسلام، پایتخت تانزانیا در ماه اوت سال ۱۹۹۸، بیش از ۲۰۰ تن کشته و بیش از چهار هزار تن مجروح شدند.

به دنبال این واقعه، خانواده قربانیان، شکایت خود از جمهوری اسلامی و سودان را نزد دادگاه آمریکا بردند و خواستار آن شدند که دادگاه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات ایران و همچنین وزارت کشور سودان را در این ماجرا مسئول بشناسد.

بیش از ۱۳ سال پس از وقوع این دو انفجار جان بِیتس، قاضی فدرال واشینگتن نهایتا هفتم آذرماه بر اساس گواهی ششن تن، ایران و سوادان را در این واقعه مسئول شناخت و اظهار کرد که این دو کشور تجهیزات لازم و کمک‌های مالی مورد نظر برای اجرای این عملیات را در اختیار القاعده قرار داده‌اند.

در متن مفصل رأی این دادگاه آمده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران، در تأمین مواد و وسائل و همچنین حمایت از سازمان‌های تروریستی، از جمله القاعده، دارای سابقه‌ای طولانی است.»

قاضی دادگاه در ادامه تأکید کرده است که دولت ایران در «توطئه‌چینی» علیه آمریکا با «حزب‌الله، اسامه بن‌لادن و القاعده» دست داشته و این گروه‌ها را مورد «حمایت و تشویق» قرار داده است.

ایالات متحده تا کنون بارها جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده و این در حالی است که جمهوری اسلامی همواره پشتیبانی از گروه‌های خشونت‌طلب را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG