لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

مالن: در برابر حمایت ایران از شبه‌نظامیان عراقی بی‌تفاوت نخواهیم ماند


مایک مالن
مایک مالن
مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، می‌گوید «ایالات متحده قصد ندارد بی‌تفاوت بنشیند و نگاه کند که نیروهایش در عراق به‌دست شبه‌نظامیانی که از سوی ایران حمایت می‌شوند آسیب ببینند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، دریاسالار مایکل مالن، رئیس ستاد مشترک، و لئون پانِتا، وزیر دفاع آمریکا، روز پنج‌شنبه به یک کمیته سنای آمریکا گفتند در حالی که از فصل تابستان از میزان حملات گروه‌های مرتبط با ایران کاسته شده‌است اما با ادامه این حملات، ایالات متحده از کنار آنها بی‌تفاوت نخواهد گذشت.

بنا بر این گزارش، مایک مالِن به کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: «پیش از این در این مورد به ایرانی‌ها هشدار داده شده... که اگر به کشتن نیروهای نظامی ما ادامه بدهند ما هم قرار نیست تنها بنشینیم و تماشا کنیم.»

در این خصوص لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا نیز به این کمیته گفت: «ایران باید بفهمد که ما فعلاً قرار است برای مدتی این اطراف باشیم و به روشنی به آنها اعلام می‌کنم که قصد نداریم به همین آسانی از کنار کارهایی که ایران انجام می‌دهد بگذریم.»

در ماه ژوئن گذشته ۱۴ تن از نیروهای پشتیبانی ارتش آمریکا در عراق طی چند حمله جان خود را از دست دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، عمده این حملات از سوی شورشیان شیعه مسلح شده توسط ایران صورت گرفت.

مالن و پانتا روز پنج‌شنبه گفتند که این حملات پس از یک رشته عملیات نظامی و تعامل دیپلماتیک با بغداد و تهران متوقف شد، اما افزودند که احتمال ادامه چنین حمله‌هایی هم‌چنان به قوت خود باقی است.

دریاسالار مایک مالن گفت که «ایران محموله‌هایی از سلاح به شبه‌نظامیان شیعه عراق فرستاده که شامل بمب‌های کنارجاده‌ای می‌شود.»

به گفته این مقام نظامی آمریکایی این محموله‌ها شامل بمب‌هایی موسوم به «پرتابه‌های شکل‌یافته انفجاری» (EFP) و «مهمات سوارشده بر موشک» (IRAM) است و به گفته مایک مالن «مهمات سوارشده بر موشک ارسالی توسط ایران مرتباً بزرگ‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند.»

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود که «این امر به طور بالقوه می‌تواند باعث بی‌ثباتی در عراق به خصوص در جنوب این کشور بشود و فکر می‌کنم مالکی، نخست‌وزیر عراق، و رهبری عراق عملاً نسبت به این موضوع نگران هستند.»

ارتش آمریکا قرار است باقی‌مانده نظامیان خود را که ۴۰ هزار نفر هستند تا ۳۱ دسامبر از این کشور خارج کند اما سیاستمداران عراقی در حال تصمیم‌گیری برای درخواست از آمریکا جهت تمدید حضور بخشی از نیروهای خود پس از سال ۲۰۱۱ هستند.

در ماه‌های اخیر فرماندهان و مقامات آمریکایی بارها ایران را به حمایت از شبه نظامیان در عراق متهم کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از گروه‌های خشونت‌طلب در عراق یا دخالت در امور داخلی این کشور را تکذیب کرده‌است.
XS
SM
MD
LG