لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

ایران ادعای بحرین در مورد سپاه را «مضحک» خواند


ایران روز دوشنبه ادعای بحرین در مورد ارتباط سپاه پاسداران با گروهی که قصد انجام عملیات تروریستی در این شیخ نشین را داشتند، رد کرد.

حسین امیر عبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با رد اتهام های مطرح شده از سوی بحرین، گفت: «این گونه اتهامات بی‌اساس، تکرار سناریوی مضحک و ساختگی آمریکا به روش بحرین است.»

شامگاه شنبه، سخنگوی رسمی وزارت کشور بحرین در کنفرانسی خبری در منامه از دستگیری چهار شهروند بحرینی خبر داد که به گفته وی تیمی را برای انجام عملیات تروریستی، از جمله انجام حملاتی به «پل ملک فهد در حد فاصل بین بحرین و عربستان، سفارت عربستان در بحرین و وزارت کشور بحرین» تشکیل داده بودند.

خبرگزاری دولتی بحرین روز یکشنبه به نقل از سخنگوی دادستانی این کشور گفته بود، این افراد که به ارتباط با دو نفر دیگر که در خارج از بحرین اقامت دارند اعتراف کرده‌اند، اقدام به تشکیل یک گروه کرده و در این زمینه با طرف‌های نظامی خارجی، از جمله سپاه پاسداران و بسیج ایران تماس گرفته‌اند.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با رد این اتهامات روز یکشنبه، به مقام های بحرینی توصیه کرد که به جای طرح ادعاهای به گفته وی «بی‌اساس»، تشدید فضای امنیتی در بحرین و استفاده از «سیاست ناکارآمد ایران هراسی»، به دنبال چاره‌ای برای شکاف «عمیقی» که بین حکومت و مردم بحرین بوجود آمده است، باشند.

فوریه و مارس گذشته بحرین شاهد تظاهرات خیابانی معترضان بود که نیروهای امنیتی بحرینی با سرکوب آنها، این تجمعات را در هم شکسته و در عین حال از نیروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز درخواست کمک کردند که این اقدام اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت.

بحرین در این مدت بار‌ها ایران را به دست داشتن در نا‌آرامی‌های اخیر در این شیخ نشین متهم کرده است.

تیرماه سال جاری نیز یک روزنامه بحرینی گزارش داد که دادگاهی در این کشور سه نفر را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

کویت: افراد دستگیر شده از کارکنان یک شبکه تلویزیونی هستند

در همین حال، کویت روز یکشنبه اتهام «جاسوس» بودن دو تن از شهروندانش که در ایران دستگیر شده‌اند را رد کرد و گفت که این دو نفر از کارکنان یک شبکه تلویزیونی هستند.

عبدالله کعبی، نماینده آبادان در مجلس، روز شنبه از دستگیری دو کویتی به اتهام «جاسوسی» در آبادان خبر داد و گفت: «دو جاسوس که هر دو تبعه کشور کویت بودند با تجهیزات کامل جاسوسی وارد کشور شده بودند که توسط مأموران امنیتی آبادان دستگیر شدند.»

خبرگزاری کویتی «کونا» روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ وزارت خارجه این کشور، این اتهامات را «قاطعانه»‌ رد کرد و اظهار داشت که این دو تن برای شبکه تلویزیونی خصوصی در کویت کار می‌کنند و به همین منظور، با اخذ ویزای معتبر به ایران سفر کرده‌ بودند.

بر اساس این بیانیه، افراد دستگیر شده «عادل الیحیی»، وکیل و مجری شبکه تلویزیونی «العداله» و «رائد الماجد»، فیلمبردار آزاد این شبکه تلویزیونی هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبکه تلویزیونی «العداله» متعلق به محمود حیدر، تاجر کویتی شیعه‌ است که اصالتاً ایرانی است و به گفته این خبرگزاری از حامیان وفادار ایران به شمار می‌رود.

وزارت خارجه کویت تأکید کرده است که در خصوص آزادی این دو تن با مقامات ایرانی در ارتباط است.

روزنامه «الدار» که به شبکه تلویزیونی «العداله» مرتبط است، در مطلبی این بازداشت را «بی‌اساس» خوانده و محکوم کرده است.

این روزنامه تأکید کرده است که این دو نفر نباید به خاطر دستگیری جاسوسان ایرانی در کویت مجازات شوند.

فروردین ماه سال جاری دادگاهی در کویت دو ایرانی را به اتهام عضویت در شبکه جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم کرد. این ماجرا باعث تنش در روابط میان کویت و ایران شده است.
XS
SM
MD
LG