لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

تمایل ایران به مذاکره مستقیم با روسیه در مورد تبادل سوخت


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با رسانه‌های روسیه ضمن اعلام تمایل تهران برای مذاکره مستقیم با مسکو بر سر تبادل سوخت بر مبنای بیانیه تهران، تأکید کرد که نیازی نیست آمریکا و فرانسه در پروژه تبادل سوخت حضور داشته باشند.

بنا بر گزارش روز دوشنبه خبرگزاری روسی اینترفکس، علی اصغر سلطانیه، در گفت‌و‌گو با شبکه رادیویی «صدای مسکو»، گفت که جمهوری اسلامی آماده است تا بر پایه بیانیه‌ تهران توافقنامه‌ای را با مسکو برای انتقال اورانیوم کم غنی شده ایران به روسیه و تحویل گرفتن میله‌های سوختی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، به امضا برساند.

آقای سلطانیه همچنین در این زمینه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری اینترفکس توضیح داد که بر پایه بیانیه تهران، جمهوری اسلامی آماده است که در صورت موافقت روسیه با ارسال ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد به تهران، ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم کمتر غنی شده خود را از طریق ترکیه به روسیه منتقل کند.

وی با اظهار اینکه ایران در زمینه تبادل سوخت «تنها به مسکو اعتماد دارد»، گفت که پذیرفته نشدن این پیشنهاد از سوی مسکو، نقطه ضعفی برای روسیه به شمار خواهد رفت.

علی اصغر سلطانیه در ادامه اعلام کرد که این پروژه برای به انجام رسیدن نیازی به آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها ندارد. این در حالی است که روسیه پیشتر گفته بود که برای تولید میله‌های سوختی به همکاری فرانسه نیاز دارد.

آقای سلطانیه در این زمینه گفت: «هیچ نیازی نیست که آمریکایی‌ها در این پروژه حضور داشته باشند، زیرا این روس‌ها هستند که قرار است سوخت را تولید کنند... من مطمئن هستم که با فن‌آوری موجود در روسیه، این کشور می‌تواند میله‌های سوختی (با کیفت بالا) تولید کند، بنابراین نیازی به حضور فرانسه نیست.»

وی افزود که ایران آماده است در این زمینه با روسیه وارد گفت‌و‌گو شود و ابراز امیدواری کرد که روسیه نیز نسبت به این موضوع تمایل نشان دهد.

نماینده ایران در آژانس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روسی اینترفکس همچنین اعلام کرد که پیشتر ایران از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد مذاکره با گروه وین در این زمینه را داده بود و افزود: «ما نمی‌دانیم چرا روسیه و سایر کشورها نمی‌خواهند با ما (در این مورد)‌ در وین بر سر میز مذاکره بنشینند.»

علی اصغر سلطانیه پیشتر در جریان سفر سه روزه‌اش به مسکو در پایان دی‌ماه، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی همچنان به بیانیه تهران پایبند است و آماده است که در این چارچوب با گروه وین، متشکل از ایالات متحده، فرانسه و روسیه، مذاکره کند.

وی در این زمینه هشدار داد که این گروه هرچه زودتر مذاکره بر سر مبادله سوخت هسته‌ای را از سر بگیرند و یادآور شد که پس از قرار گرفتن اورانیوم ۲۰ در صد غنی شده در رآکتور اتمی تهران، دیگر دلیلی برای مبادله سوخت باقی نمی‌ماند.

آقای سلطانیه در تاریخ ۲۳ دی‌ماه نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اظهار کرده بود که «ایران مواد مورد نیاز برای تولد و ساخت سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران را به دست آورده است و در ساخت میله‌ها و غلاف سوخت موفق بوده است».

وی با ذکر این مطلب اعلام کرده بود که در صورت تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تهران، «دیگر توجیهی برای مذاکره درباره تبادل سوخت وجود نخواهد داشت» و هشدار داده بود که گروه وین باید فرصت را از دست نداده و به پای میز مذاکره باز گردد.

گروه وین در پاییز سال گذشته به ایران پیشنهاد داده بود که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را طی یک محموله به روسیه انتقال داده و پس از مدتی در مقابل این ارسال، ۱۲۰ کیلوگرم میله سوخت ۲۰ درصدی از فرانسه تحویل بگیرد.

تهران که در ابتدا با پیشنهاد وین موافقت کرده بود، بعدها اعلام کرد که مبادله باید در خاک ایران صورت بگیرد که پس از مخالفت گروه وین با این پیشنهاد، جمهوری اسلامی با ارائه بیانیه تهران متعهد شد که حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم با غلظت پایین خود را در مقابل در یافت سوخت لازم برای رآکتور هسته‌ای تهران به ترکیه منتقل کند.

با اینحال «بیانیه تهران» که میان ایران، ترکیه و برزیل به امضاء رسید، مورد قبول گروه وین واقع نشد و شورای امنیت مدتی پس از امضای این بیانیه، به دلیل سرباز زدن ایران از موافقت با تبادل سوخت بر اساس پیشنهاد اولیه گروه وین، دور چهارم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را به اجراء درآورد.
XS
SM
MD
LG