لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

نزدیک شدن قایق‌های سپاه به کشتی‌های آمریکایی‌ها در هرمز


رزمایش نظامی ایران در نزدیکی تنگه هرمز- ۱۳ دی‌ماه
رزمایش نظامی ایران در نزدیکی تنگه هرمز- ۱۳ دی‌ماه
در گیر و دار تنش بر سر تنگه هرمز، گزارش‌ها حاکی است که در هفته گذشته قایق‌های موتوری ایران دو بار به کشتی‌های در حرکت ایالات متحده در این تنگه نزدیک شده‌اند. سخنگوی پنتاگون می‌گوید این رویارویی امری «عادی» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به گفته یک مقام نظامی آمریکایی، در یک ویدیوی مورخ ۱۶ دی که به تازگی از سوی پنتاگون منتشر شده است، مشاهده می‌شود که قایق‌های موتوری متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران در فاصله «چند صد متری» یک کشتی حمل و نقل آمریکایی حضور دارند.

به گفته پنتاگون، در همین روز چندین قایق ایرانی دیگر به کشتی گارد ساحلی نیروی دریایی آمریکا در این منطقه نزدیک شده‌اند و این در حالی است که اسلحه‌های سنگین این قایق‌های ایرانی به وضوح دیده می‌شده است.

با این‌حال جِین کمپبل، سخنگوی پنتاگون، می‌گوید این دست رویارویی‌ها میان نیروی دریایی ایران و آمریکا «عادی» است و نشانی از «نیت خصمانه» در این وقایع دیده نمی‌شود.

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند فیلم‌برداری از یک چنین وقایعی متداول است و این‌بار نیز بنا به درخواست سازمان‌های خبری، ارتش ایالات متحده تصمیم به انتشار این تصاویر گرفته است.

این تصاویر در حالی منتشر شده‌اند که در چند وقت اخیر بحث احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران، واکنش‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است.

اوایل دی‌ماه، محمد‌رضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، گفته بود که اگر نفت ایران تحریم شود، ایران اجازه نخواهد داد یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند و به دنبال آن دیگر فرماندهان نظامی ایران ضمن برگزاری رزمایش دریایی، از توان ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز سخن گفتند.

اگرچه پس از آن احمد وحیدی اظهار کرد که ایران نگفته است که تنگه هرمز را می‌بندد، به دنبال مطرح شدن احتمال بسته شدن این تنگه استراتژیک، آمریکا و متحدانش تاکنون بارها به ایران در این خصوص هشدار داده‌اند.

در این میان بریتانیا یکی از پیشرفته‌ترین ناوهای خود را روانه آب‌های منطقه کرده و دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور، گفته است که اگر ایران بخواهد تنگه هرمز را ببندد کشورهای جهان اجازه این کار را نخواهند داد.

واشینگتن بسته شدن تنگه هرمز را خط قرمز آمریکا دانسته و هشدار داده است که چنین اقدامی بی‌پاسخ نخواهد ماند.

تنگه هرمز مهم‌ترین کانال عبور و مرور نفت در جهان به شمار می‌رود و یک پنجم تجارت نفت دنیا از طریق این تنگه صورت می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG