لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۶

وزیر خارجه عراق: تحریم سوریه از سوی ما امکان‌پذیر نیست


در حالی که انتظار می‌رود به دنبال خودداری دمشق از دادن پاسخ به پیشنهاد اتحادیه عرب، سوریه هدف تحریم‌های این اتحادیه قرار بگیرد، عراق از عدم تمایل خود برای اعمال تحریم علیه حکومت بشار اسد خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق روز شنبه با اشاره به روابط تجاری عراق و سوریه و همچنین شمار بالای پناهندگان عراقی حاضر در سوریه، اظهار کرد که اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه از سوی عراق «امکان‌پذیر نیست».

با این‌حال هوشیار زیباری به طور مشخص اظهار نکرد که آیا اشاره‌اش به تحریم‌های احتمالی اتحادیه عرب علیه سوریه است یا خیر.

اتحادیه عرب تا پایان روز جمعه به دمشق فرصت داده بود تا در مورد پیشنهاد این اتحادیه مبنی بر ارسال ۵۰۰ ناظر به سوریه برای بررسی وضعیت ناآرامی‌ها در این کشور اظهار نظر کند.

دمشق در مهلت تعیین شده نسبت به این مسئله واکنشی نشان نداد و این در حالی است که اتحادیه عرب پیشتر هشدار داده بود که در صورتی که حکومت سوریه به این پیشنهاد پاسخی ندهد، اعمال تحریم‌ها علیه سوریه در برنامه کاری اتحادیه عرب قرار می‌گیرد.

بر اساس بیانیه اتحادیه عرب، تحریم‌های احتمالی اتحادیه عرب علیه سوریه، تعلیق پروازها به سوریه، تحریم بانک مرکزی این کشور و مسدود کردن حساب‌های بانکی و دارایی‌های دولت سوریه را شامل می‌شود.

این اتحادیه همچنین توقف معاملات اقتصادی با دولت سوریه را نیز در زمره تحریم‌های احتمالی خود آورده و در عین حال تأکید کرده است که به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به مردم سوریه، کالاهای مهم مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند.

اتحادیه عرب که به دنبال تداوم کشتارها در سوریه، حدود دو هفته پیش از این عضویت سوریه در این اتحادیه را به حال تعلیق در‌آورد، روزهای شنبه و یکشنبه در خصوص به اجرا گذاشتن تحریم علیه سوریه گفت‌و‌گو خواهند کرد.

به گزارش سازمان ملل، ناآرامی‌ها در سوریه که بیش از هشت‌ماه از آغاز آن می‌گذرد، بیش از سه هزار و ۵۰۰ کشته برجای گذاشته است.

فعالان سیاسی می‌گویند روز جمعه در تظاهرات اعتراضی در شهر‌های مختلف سوریه دستکم ۳۳ نفر کشته شده‌اند.

همچنین به گفته یک گروه‌ حقوق بشری سوری که مقر آن در بریتانیا است، درگیری میان نیروهای نظامی سوریه و سربازان شورشی در روزهای جمعه و شنبه در شرق سوریه منجر به کشته شدن «دستکم ۱۰ نیروی نظامی و امنیتی» شده است.

درگیری و ناآرامی در حالی در سوریه ادامه دارد که کمیته ضد شکنجه سازمان ملل روز جمعه نسبت به کشتار معترضان و شکنجه و مثله کردن کودکان و نوجوانان در سوریه هشدار داد.
XS
SM
MD
LG