لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

«سطح تولید نفت در لیبی تا اواسط سال ۲۰۱۲ به ظرفیت پیشین باز می‌گردد»


تأسیسات پتروشیمی در شهر رأس لانوف لیبی
تأسیسات پتروشیمی در شهر رأس لانوف لیبی
رئیس شرکت نفت لیبی ابراز امیدواری کرد که این کشور تا اواسط سال ۲۰۱۲ میلادی، ظرفیت تولید خود را تا سقف پیش از ناآرامی‌ها در لیبی افزایش دهد. وزیر نفت لیبی نیز گفته است که اعضای اوپک در ماه‌های پیش‌رو سقف تولید خود را با تولیدات لیبی هماهنگ می‌کنند.

به گزارش آسوشیتد پرس، نوری‌ البروین، رئیس شرکت نفت لیبی روز شنبه، در آستانه نشست سران سازمان کشورهای عرب صادر کننده نفت (OAPEC) در قاهره با اظهار این‌که در حال حاضر سطح تولید نفت در ایران به کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده، ابراز امیدواری کرد که تا اواسط سال میلادی آینده این مقدار به سطح تولید پیشین، یعنی ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

در جریان ماه‌ها ناآرامی در لیبی که در نهایت منجر به سرنگونی حکومت معمر قذافی شد، استخراج نفت در لیبی، برای مدتی متوقف شده بود.

با این‌حال، پس از پایان یافتن حکومت معمر قذافی، لیبی، سریع‌تر از آن‌چه تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند تولید نفت را آغاز کرده و افزایش داد.

روز شنبه، پس از نشست اعضای سازمان کشورهای عرب صادر کننده نفت در قاهره، عبدالرحمن بن یزه، وزیر نفت لیبی، اظهار کرد که اعضای اوپک موافقت کرده‌اند تا سقف تولید نفت خود را با افزایش تولید نفت در لیبی، یکی از ۱۲ عضو سازمان اوپک، هماهنگ کنند.

در مدت‌زمان بحران در لیبی، دیگر اعضای اوپک، به ویژه عربستان سعودی، با افزایش سطح تولید خود، جای خالی نفت لیبی را پر کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس بر اساس اظهارات وزیر نفت لیبی، اعضای اوپک به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که برای ثابت نگاه داشتن سقف تولید نفت در اوپک، با افزایش سطح تولید در لیبی، تولید نفت در کشورهای خود را کاهش خواهند داد، اما اعلام آمادگی کرده‌اند که با افزایش تولیدات نفتی لیبی، گام‌های لازم را بردارند.

اعضای اوپک سی‌ام دی‌ماه در نشستی که در وین به ریاست ایران برگزار شد، توافق کردند میزان تولید روزانه اوپک را افزایش دهند.

با این‌احتساب، در صورت بازگشت تولیدات نفتی لیبی به سقف قبلی، سطح تولیدات کنونی کشورهای عضو اوپک تغییر چندانی نخواهد کرد.

بر اساس توافق اخیر اعضای اوپک، سقف تولیدات نفتی دراین سازمان به ۳۰ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که این مقدار شش میلیون بشکه بیش از سقف رسمی قبلی است.
XS
SM
MD
LG