لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

قیمت جهانی نفت از مرز بشکه‌ای ۱۰۰ دلار گذشت


با قطع صادرات نفت لیبی به خارج، بهای نفت در بازارهای جهانی روز پنج‌شنبه از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه گذشت و تا حدود بشکه‌ای ۱۰۲ دلار نیز پیش رفت.

افزایش ۳٫۵۵ دلاری بهای نفت زمانی رخ داد که خبر قطع صادرات نفت لیبی با نگرانی‌های بازارهای جهانی از سرایت ناآرامی‌های شمال آفریقا و خاورمیانه به دیگر کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه همراه شد.

این نخستین بار از اکتبر ۲۰۰۸ است که بهای نفت از مرز ۱۰۰ دلار می‌گذرد و خبرگزاری فرانسه خبر می‌دهد که روز پنج‌شنبه قیمت نفت برنت دریای شمال حتی به بالای ۱۱۹ دلار در هر بشکه نیز افزایش یافته‌است.

از سوی دیگر خبرگزاری آلمان نیز از خبر می‌دهد که تحلیلگران نگران هستند که ناآرامی‌های لیبی به دیگر کشورهای صادرکننده نفت از جمله عربستان سعودی و ایران نیز گسترش یابد و این باعث شده تا بهای نفت صادراتی سازمان اوپک روز پنج‌شنبه به بشکه‌ای ۱۰۵٫۸۸ دلار افزایش پیدا کند.

در همین حال از لیبی خبر می‌رسد که خروج کارکنان شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز و خانواده‌هایشان از لیبی هم‌چنان ادامه دارد و به گفته کارشناسان، این امر می‌تواند تا مدت‌ها باعث نابسامانی در صادرات نفت و گاز لیبی بشود.

مجله «تایم» این هفته از «منبعی نزدیک به معمر قذافی، رهبر لیبی» خبر داد که وی به نیروهای امنیتی خود دستور داده تا کار تخریب لوله‌ها و تأسیسات نفت این کشور را آغاز کنند و این نیروها قصد دارند در صورت وخیم‌تر شدن بیشتر اوضاع سیاسی، چندین چاه نفت را نیز به آتش بکشند.

به گفته این «منبع آگاه» معمر قذافی قصد دارد با این حرکت به قبایل شورشگر در لیبی این پیام را بفرستد که باید میان او از یک‌سو، و آشوب و فقر از سوی دیگر یکی را انتخاب کنند.

سرکوب خونین معترضان در لیبی در روزهای اخیر شدت گرفته‌است به طوری که فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، روز چهارشنبه «برآورد تعداد هزار نفر کشته» در سرکوب‌های لیبی را محتمل و قابل باور دانست.

لیبی که نفت‌خیزترین کشور قاره آفریقا است حدود دو درصد کل نیاز بازارهای جهانی نفت را فراهم می‌کند و کشورهای اروپایی به‌ویژه ایتالیا و اسپانیا تاکنون سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای توسعه صنعت نفت لیبی انجام داده‌اند.

وابستگی ایتالیا، فرانسه و اسپانیا به واردات نفت از لیبی به ترتیب ۲۲ درصد، ۱۶ درصد و ۱۳ درصد است.

تحلیلگران در مقاله‌ای که روز پنج‌شنبه در نشریه بین‌المللی «کریستین ساینس مانیتور» منتشر شد از آغاز بازنگری در کشورهای اروپایی در مورد تکیه بر واردات نفت از آفریقای شمالی خبر می‌دهند.

کشورهای اروپایی برای کاستن از وابستگی نفتی و گازی به ایران و روسیه، به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در آفریقای شمالی به‌ویژه لیبی و الجزایر رو آورده‌بودند اما با بی‌ثباتی به‌وجود آمده در این منطقه به گفته کارشناسان، این کشورها هم‌اینک باید به‌دنبال منابع دیگری ازجمله در قطب شمال و نروژ باشند.

البته کارشناسان می‌گویند که کمتر منبع دیگری را می‌توان یافت که نفت آن از کیفیت بالایی چون نفت لیبی برخوردار باشد.

دی‌ماه جاری وزیر نفت ایران گفت که هیچ کدام از اعضای اوپک، ۱۰۰ دلار را قیمت غیرمنتظره‌ای برای نفت نمی‌دانند و برخی معتقدند تا رسیدن قیمت به سطح ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار هم نیازی به نشست فوق‌العاده برای اوپک نخواهد بود.

مسعود میرکاظمی، که رئیس ایرانی کنفرانس وزیران اوپک است، افزود که به باور او «بالا رفتن قیمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار جای نگرانی نخواهد داشت.»
XS
SM
MD
LG