لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

متکی: در مناسبات ایران و آمریکا سنگلاخ ایجاد شده است


منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه ایران، دو روز پیش از برکناری‌ از سمت خود، در مصاحبه‌ای ضمن اظهار نظر در مورد «شایعات» مربوط به برکنار شدنش به دلیل انتقاد از انتصاب نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور خارجی، گفته بود که در مناسبات ایران و آمریکا سنگلاخ ایجاد شده است.

آقای متکی هفته پیش در حالی که برای انجام ماوریت در سفر سنگال به سر می برد از سوی محمود احمدی‌نژاد برکنار شد.

وی دو روز پیش از برکناری‌اش از این سمت، در گفت‌و‌گو با ماهنامه مدیریت ارتباطات در مورد «شایعات مربوط به برکناری» از سمت خود به دلیل انتقاد از تصمیم آقای احمدی‌نژاد مبنی بر انتصاب نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در امور خارجی، گفت: «بر اساس آموزه‌های بزرگان خودمان این طور باید حرکت کنیم که بناست سالیان طولانی در این مسئولیت خدمت کنیم و جوری هم نگاه کنیم که یک قصد ۱۰ روزه هم نمی‌توانیم به مسئولیت داشته باشیم.»

وی که پیش از این انتقادهایی را نسبت به نمایندگان ویژه آقای احمدی نژاد در امور خارجی، از جمله اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی ابراز کرده بود، در این مورد گفت: «اگر من نسبت به تصمیمی یا موضوعی نظراتی داشته باشم، علی‌القاعده با وزیر مربوطه یا با رئیسمان که آقای رئیس جمهور است جداگانه مطرح می‌کنم یا در نهایت در صحن دولت. در این قضیه هم... در درون دولت گفت‌و‌گوی صمیمانه‌ای در این مورد داشتیم.»

آقای متکی افزود: «داشتن فرستاده ویژه یا مشاور، حق رئیس جمهور است و در تمام دولت‌ها مرسوم بوده که رئیس جمهور کسانی را به عنوان فرستادگان ویژه خودش به کشورهای مختلف بفرستد یا پیامی از سوی ایشان ببرند. الان هم وزارت خارجه تسهیل کننده اینگونه ابتکارات و تصمیمات رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی است.»

وزیر خارجه پیشین ایران در این گفت‌و‌گو همچنین در مورد امکان ایجاد رابطه رسمی میان ایران و آمریکا گفت: «فراز و نشیب‌های ۳۲ سال گذشته و آنچه که پیش از این ۳۲ سال وجود داشته، همه اینها پرونده قطور را بین ایران و آمریکا تشکیل می‌دهد که ورود به بحث روابط ایران و آمریکا را به عنوان یک امر آسان و ساده جلوه‌گر نمی‌کند. بحث زمان نیست؛ بحث گیرها و مسائلی است که در سنگلاخ ایجاد شده در مناسبات ایران و آمریکا وجود دارد.»

آقای متکی همچنین با توضیح این که «مسائل بین ایران و آمریکا»، یعنی «موضوعاتی که ایران را متأثر می‌کند و آمریکا را نیز متأثر می‌سازد» جزو روابط دیپلماتیک بین دو کشور محسوب می‌شوند و در حوزه مسئولیت وزارت خارجه قرار دارند، گفت: «اگر پیرامون این موضوعات تلاش‌هایی در جهت اتخاذ مواضع درست مثل مسائل افغانستان و عراق صورت بگیرد، ما قاعدتا استقبال می‌کنیم.»

وزیر پیشین امور خارجه در این گفت‌و‌گو همچنین در مورد نشست امنیتی بحرین و اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده و تأکید وی بر «حق ایران برای داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز» گفت: «ایشان خیلی تلاش کرد راحت صحبت کند، خیلی تلاش کرد محترمانه صحبت کند. شاید قویترین کلمات را به کار گرفت برای اینکه به رسمیت شناختن حق ایران را در موضوع هسته‌ای مور تأیید و تأکید قرار دهد، اما در عین حال بخش‌هایی از حرف او هم از نظر ما مورد پذیرش نبود.»

خانم کلینتون در این نشست که در منامه، پایتخت بحرین برگزار شده بود، با تأکید بر «حق ایران برای داشتن یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز» خطاب به هیئت ایرانی گفت که تهران باید «تمام و کمال نگرانی‌های جهانی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌ خود را مورد توجه قرار دهد» و منوچهر متکی پس از نشست یاد شده، این اظهارات خانم کلینتون را «گامی به پیش» خواند.

آقای متکی در ادامه گفت‌و‌گوی خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات در خصوص اظهارات خانم کلینتون که پس از این نشست اعلام کرد در مواجهه با وزیر خارجه ایران به وی سلام کرده است اما با بی‌اعتنایی آقای متکی روبرو شده است، توضیح داد: «با آمریکا واقعیت این است که مراوده‌ای نداریم. ضمنا ایشان خانم هم بود. یعنی ضمن آنکه مراوده نداشتیم، خانم هم بود... ایشان (خانم کلینتون) یک سلام و احوالپرسی در حد دو، سه کلمه کردند و بنده هم در واقع جواب سلام را در یک کلمه به ایشان دادم. شاید ایشان نشنید ولی من جواب سلام ایشان را دادم.»

منوچهر متکی که همچنین در خصوص خوردن غذا در در حین سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست و به تعبیر برخی از خبرگزاری‌ها «بی‌اعتنایی» وی به اظهارات خانم کلینتون، گفت: «احیاناً آب خوردن یا پیش غذا خوردن به هنگامی که هنوز شام رسمی شروع نشده یک چیز طبیعی است... بر اساس آن چیزی که در منش و رفتار بنده وجود دارد، قصد بی‌احترامی نداشتم. نحوه نشستن ما به گونه‌ای بود که ایشان در منتهی الیه دست راست من بود و اگر می‌خواستم دائما ایشان را نگاه کنم، باید سرم را برمی‌گرداندم تا به طرز خاصی قرار بگیرم. ترجیح دادم که گوشم به سمت ایشان باشد و حرف‌هایشان را بشنوم.»

وزیر پیشین امور خارجه در پایان این گفت‌و‌گو در مورد ناگفته‌های دوران وزارت خود گفت: «ناگفته‌های وزرای امور خارجه تا زمانی که سر کار هستند گفتنی نیست و البته بعضی از ناگفتنی‌ها هم شاید تا سال‌ها بعد از آن گفتنی نباشد.»

منوچهر متکی روز ۲۲ آذر ماه در حالی که برای انجام یک مأموریت دیپلماتیک در سنگال به سر می‌برد با حکم محمود احمدی‌نژاد از سمت خود کنار گذاشته شد.

وی پس از انتشار خبر برکناری‌اش، ضمن ابراز بی‌خبری از تصمیم آقای احمدی‌نژاد برای تغییر وزیر امور خارجه، برکنار شدنش در حین انجام مأموریت را «توهین آمیز» خواند.

آقای متکی همچنین در مراسم تودیع خود از وزارت امور خارجه و معارفه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان سرپرست جدید این وزارتخانه حضور نیافت و اعلام کرد که از زمان این مراسم بی‌اطلاع بوده است.
XS
SM
MD
LG