لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

عملیات ناتو در لیبی روز دوشنبه پایان می‌یابد


آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی
آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی
روز جمعه و یک روز پس از تصمیم شورای امنیت مبنی بر پایان دادن به «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز لیبی، پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرد که روز دوشنبه، نهم آبان ماه به عملیات نظامی خود در لیبی پایان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، روز جمعه در بیانیه‌ای با اعلام پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی در روز دوشنبه ، اظهار کرد که سازمان ناتو در مواجهه با حکومت معمر قذافی، کاملا موافق با قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کرده است.

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی، اقدامات ناتو در لیبی را یکی از «موفق‌ترین» فعالیت‌ها در تاریخ ناتو دانست و خاطر نشان کرد که در دهه‌های گذشته ناتو، با تمامی فرامین صادر شده از سوی سازمان ملل در مورد لیبی، از جمله حمایت از مردم لیبی، اجرای منطقه پرواز ممنوع و ممنوعیت صدور اسلحه به لیبی، «به طور کامل» همراهی کرده است.

۲۸ عضو ناتو هفته گذشته در بروکسل، پایتخت بلژیک، برای پایان دادن به عملیات نظامی هفت ماهه در لیبی گرد هم آمدند و بر سر اتمام این عملیات تا پایان ماه جاری میلادی، برابر با دوشنبه، نهم آبان ماه، به توافق ابتدایی رسیدند.

تصمیم ناتو برای پایان دادن به عملیات نظامی خود در لیبی در حالی اتخاذ شده است که روز پنجشنبه شورای امنیت، به اتفاق آراء، پایان یافتن «منطقه پرواز ممنوع» بر فراز لیبی را تصویب و اعلام کرد که این تصمیم روز دوشنبه به اجرا در می‌آید.

ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، اواخر اسفندماه از سوی این شورا به تصویب رسید و پس از آن از سوی ناتو اجرایی شد.

از آن زمان تا کنون، یعنی حدود هفت‌ماه، ناتو حدود ۲۶ هزار پرواز بر فراز لیبی صورت داد و نزدیک به شش هزار هدف نظامی را منهدم کرد.

عملیات ناتو در حالی روز دوشنبه در لیبی پایان می‌یابد که پیشتر شورای ملی انتقالی پایان یافتن عملیات ناتو در لیبی را زودهنگام دانسته بود.

مصطفی عبدالجلیل، رهبر موقت لیبی، روز چهارشنبه، ۴ آبان‌ماه، رسماً از این سازمان درخواست کرد تا پایان سال جاری میلادی، یعنی حدود دو ماه دیگر به حضور خود در این کشور ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد که حامیان معمر قذافی همچنان تهدیدی برای لیبی به شمار می‌روند.

با این‌حال آقای راسموسن روز پنجشنبه در واکنش به این اظهارات تأکید کرد که ناتو قصد ندارد نقش عظیمی در لیبی پس از جنگ داشته باشد و تنها می‌تواند از طریق ایجاد اصلاحات در بخش امنیتی دولت جدید لیبی، به گذار این کشور به دموکراسی کمک کند.
XS
SM
MD
LG