لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

جلسه شورای امنیت برای بررسی بحران سوریه پشت درهای بسته


شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل
همزمان با تلاش برخی از اعضای شورای امنیت برای انتشار قطعنامه‌ای درباره محکوم کردن سرکوب‌ها در سوریه، این شورا روز جمعه پشت درهای بسته برای بحث بر سر شدت گرفتن بحران در این کشور تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درخواست برگزاری این نشست غیرمنتظره از سوی مراکش، عضو عرب شورای امنیت، و پس از آن مطرح شده است که پنج عضو دائم این شورا، بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده روز پنج‌شنبه بر سر انتشار قطعنامه جدید با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند، «مذاکره‌ای که نتیجه‌ای قطعی در بر نداشت».

صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت در حمایت از طرح اتحادیه عرب در خصوص سوریه توسط بریتانیا، فرانسه، آلمان و ملل عربی نظیر مراکش و قطر مطرح شد.

اتحادیه عرب به منظور توقف سرکوب‌ها در سوریه از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، خواسته‌ است تا اختیارات خود را به معاون اول خود واگذار کند تا وی ظرف دو ماه مذاکره با اپوزیسیون این کشور و پس از برگزاری انتخابات، دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

دولت بشار اسد در سوریه این پیشنهاد اتحادیه عرب را «وقیحانه» خواند.

این اتحادیه پیشتر از شورای امنیت خواسته بود تا از این طرح حمایت کند. به همین منظور نبیل العربی، دبیر اتحادیه عرب، و نخست وزیر قطر روز شنبه عازم نیویورک خواهند شد تا روز دوشنبه با اعضای شورای امنیت در مقر سازمان ملل تشکیل جلسه بدهند.

حامیان این طرح در شورای امنیت ابراز امیدواری کرده‌اند که پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در این خصوص هفته آینده میان اعضا به رأی گذاشته شود.

روز جمعه بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز خواهان آن شد که شورای امنیت وارد عمل شود و گفت: «ما باید به مردم سوریه کمک کنیم. آنها برای مدت‌های طولانی سرکوب شده‌اند.»

خبرگزاری فرانسه که نسخه‌ای از پیش‌نویس شورای امنیت را در اختیار دارد گزارش کرده است که در آن «تداوم نقض گسترده و آشکار حقوق بشر» محکوم شده و از دولت سوریه درخواست شده است تا فورا به سرکوب مردم خاتمه دهد.

در این پیش‌نویس از «تمام کشورها» خواسته شده است تا در راستای تحریم‌های اتحادیه عرب علیه سوریه گام برداشته و در اجرایی کردن این تحریم‌ها «به طور کامل» با این اتحادیه همکاری کنند.

در همین زمینه یک دیپلمات ارشد روسیه تأکید کرده است که به دلیل تأکید این پیش‌نویس بر تحریم‌های اتحادیه عرب علیه سوریه و هشدار در خصوص اقدامات بعدی، متن اولیه این قطعنامه هنوز با «معیارهای روسیه» سازگار نیست.

روسیه که در اکتبر سال گذشته میلادی به همراه چین صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرد، پیشتر پیشنهاد کرده بود که در قطعنامه تنظیم شده از سوی این شورا هم دولت و هم اپوزیسیون سوریه مقصر شناخته شوند.

بحث بر سر صدور قطعنامه از سوی شورای امنیت علیه سوریه در حالی در جریان است که ناآرامی‌ها در این کشور وارد یازدهمین ماه خود شده است.

روز جمعه خبرگزاری فرانسه به نقل از گروه‌های حقوق بشری در سوریه از کشته شدن ۳۵ تن در این کشور خبر داد.

سازمان ملل از کشته شدن بیش از پنج هزار و ۴۰۰ تن در سوریه خبر داده و تأکید کرده است که به دلیل شرایط دشوار، قادر نیست شمار کشته‌شدگان را که رو به فزونی می‌روند، به طور دقیق معین کند.
XS
SM
MD
LG