لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

سوریه طرح اتحادیه عرب برای واگذاری قدرت به معاون اسد را «وقیحانه» خواند


بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه.
بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه.
دمشق روز دوشنبه طرح اتحادیه عرب مبنی بر واگذاری قدرت در سوریه به معاون بشار اسد، رییس‌جمهوری فعلی این کشور، و حرکت به سوی تشکیل دولت وحدت ملی را «دخالت وقیحانه» خواند و آن را رد کرد.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که همزمان با رد طرح اتحادیه عرب از سوی دمشق، وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه دور یازدهم از تحریم‌های خود را علیه سوریه اعلام کردند که ۲۲ فرد و هشت شرکت سوری را شامل می‌شود.

از سوی دیگر خبرهای دیگر منتشر شده در روز دوشنبه حاکی است که روسیه احتمالا قرارداد تازه‌ای برای تحویل ۳۶ هواپیمای جنگی با حکومت بشار اسد امضا کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بامداد دوشنبه یکی از مقام‌های دولت سوریه در تلویزیون دولتی این کشور درباره طرح تازه اتحادیه عرب گفت: «سوریه تصمیماتی را که خارج از چارچوب طرح کاری اتحادیه عرب است رد می‌کند و این تصمیم‌ها را حمله به حاکمیت ملی خود و دخالت وقیحانه در امور داخلی خود به‌شمار می‌آورد.»

اتحادیه عرب روز یک‌شنبه از سازمان ملل متحد خواست تا از طرح جدیدی برای حل بحران در سوریه پشتیبانی کند. مطابق این طرح از بشار اسد درخواست شده‌است تا ظرف دو ماه اختیارات ریاست جمهوری را به معاون اول خود واگذار کند تا او با گفت‌وگوی سیاسی جدی با مخالفان، دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

همزمان با خیزش‌های گسترده در کشورهای مختلف عربی که به سرنگونی چند رژیم در این کشورها انجامید، اعتراضات گسترده علیه رژیم بشار اسد در سوریه نیز از ده ماه گذشته آغاز شده‌است که به گفته سازمان ملل، سرکوب معترضان سوری تاکنون ۵۴۰۰ کشته برجای گذاشته‌است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب که شامگاه یک‌شنبه در قاهره گرد هم آمده‌بودند در بیانیه‌ای از دولت سوریه و همه طیف‌های اپوزیسیون خواستند تا ظرف دو هفته، گفت‌وگوی سیاسی خود را با میزبانی اتحادیه عرب آغاز کنند.

هدف از این گفت‌وگوها، تشکیل دولت وحدت ملی اعلام شده است که حکومت و اپوزیسیون سوریه در آن مشارکت خواهند داشت.

هدف از تشکیل دولت وحدت ملی دستیابی به نظام دموکراسی اعلام شده است. اتحادیه عرب همچنین خواستار تشکیل یک هیات تحقیق مستقل شده تا درباره نقض حقوق بشر تحقیق کند و امنیت و ثبات را به سوریه باز گرداند.

دور یازدهم تحریم‌های اروپایی

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه فهرست جدیدی از شهروندان و شرکت‌های سوری ارائه دادند که اتحادیه اروپا آنها را به نشانه اعتراض به سرکوب‌های دولت سوریه مشمول تحریم کرده‌است.

بنا بر این گزارش، این تحریم‌ها شامل مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر می‌شود اما اتحادیه اروپا هنوز جزئیات بیشتری در مورد نام و مشخصات این اشخاص و شرکت‌ها ارائه نکرده است.

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از گفت‌وگو با وزیران ۲۷ کشور عضو این اتحادیه در یک نشست خبری گفت: «ما بار دیگر خواستار آن هستیم که خشونت‌ها در سوریه متوقف شود و به ناظران اتحادیه عرب اجازه داده شود تا کارشان را بدون مانع انجام دهند.»

وی افزود: «وضعیت در سوریه برای ما بسیار نگران‌کننده است و لازم است تا یک انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور صورت بگیرد.»

اتحادیه اروپا پیش از این ۱۰ دور از تحریم‌ها را علیه رژیم بشار اسد وضع کرده‌ بود که حدود ۱۲۰ شخصیت حقیقی و شرکت را در بر می‌گیرد. این اتحادیه هم‌چنین صادرات اسلحه به سوریه و واردات نفت از آن کشور را برای کشورهای عضو خود ممنوع کرده‌ است.

تحریم‌های اروپا علیه دولت سوریه در ماه دسامبر وزارتخانه‌های دارایی و اقتصاد سوریه را نیز شامل شد و شرکت نفتی دولتی و دو سازمان رسانه‌ای نیز به این فهرست اضافه شدند.

«فروش جنگنده‌های روسی به بشار اسد»

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه از انتشار گزارشی درباره امضای یک قرارداد برای فروش ۳۶ هواپیمای جنگنده از نوع یاک-۱۳۰ توسط روسیه به سوریه خبر داد. در این گزارش مبلغ این قرارداد ۵۵۰ میلیون دلار ذکر شده‌است.

به نوشته آسوشیتدپرس، این خبر در روزنامه تجاری «کومرسانت» روسیه انتشار یافته ولی سخنگوی بخش تجارت اسلحه دولت روسیه از واکنش به این خبر خودداری کرده‌است.

هفته گذشته وزیر خارجه روسیه گفت مسکو نیازی نمی‌بیند که بخواهد در مورد خبر تحویل مهمات توسط یک کشتی روسی به سوریه توضیحی بدهد.
XS
SM
MD
LG