لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

آمریکا از وضعیت پرونده یوسف ندرخانی، نوکیش مسیحی، ابراز نگرانی کرد


یوسف ندرخانی شهریورماه سال ۸۹ در رشت بازداشت و در دادگاه بدوی به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شد.
یوسف ندرخانی شهریورماه سال ۸۹ در رشت بازداشت و در دادگاه بدوی به اتهام ارتداد به اعدام محکوم شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر فشار جمهوری اسلامی به یوسف ندرخانی برای توبه از گرویدن وی به مسیحیت یا پذیرفتن حکم اعدام ابراز نگرانی کرد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ خود گفته است: یوسف ندرخانی، کشیش نوکیش مسیحی که سال گذشته در رشت بازداشت شد، «یکی از هزاران نفری است که به خاطر عقاید مذهبی خود مورد شکنجه و آزار» قرار گرفته است.

دادگاه رشت پیشتر یوسف ندرخانی را که شهریورماه سال ۸۹ بازداشت شده بود به دلیل خروج از اسلام و تبلیغ مسیحیت به «ارتداد» متهم و او را به اعدام محکوم کرد.

این حکم برای تجدید نظر به دیوان عالی کشور فرستاده شد که به دنبال آن محمد‌علی دادخواه، وکیل آقای ندرخانی روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرد که این دیوان، حکم اعدام را به شرط توبه نقض کرده است.

آقای دادخواه اعلام کرد که به موجب این حکم اگر آقای ندرخانی توبه نکند، پرونده بار دیگر در دادگاه رشت به جریان خواهد افتاد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از مشروط بودن لغو حکم اعدام آقای ندرخانی گفته است: در صورت اجرای حکم اعدام آقای ندرخانی، این نخستین بار خواهد بود که در حدود ۲۰ سال گذشته، فردی در ایران به اتهام ارتداد اعدام می‌شود.

در این بیانیه همچنین با اشاره به بازداشت هفت رهبر بهایی و برخورد جمهوری اسلامی با دراویش یا به نوشته این بیانیه «صوفی‌ها»، آمده است: در حالی که رهبران ایران «تظاهر می‌کنند» که سطح بردباری شان نسبت به ادیان مختلف بالاست، بازداشت، حبس، آزار و اذیت کسانی که به میل خودشان به دینی روی آورده‌اند، همچنان در ایران ادامه دارد.

خانم نولاند از جمهوری اسلامی خواسته است تا به خواسته جامعه بین‌المللی مبنی بر احترام به حقوق اساسی شهروندان و پایبندی به تعهدات بین‌المللی، توجه کند.

هر چند قانون اساسی جمهوری اسلامی، آئین مسیحیت را به رسمیت شناخته است، اما در سال‌های گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی محدودیت‌های گسترده‌ای را برای اقلیت‌های مذهبی در ایران اعمال کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به بازداشت شماری از کشیشان مسیحی و محاکمه آنان اشاره کرد.

دی‌ماه سال گذشته، مرتضی تمدن، استاندار تهران با مقایسه مسیحیان تبشیری با وهابیت و طالبان، از آئین آنها با عنوان یک «جریان منحرف و فاسد»‌ در مسیحیت نام برده و از بازداشت رهبران شان و نیز برخورد شدیدتر با آنها خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG