لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

مشتریان عمده بانک قبرس تا ۶۰ درصد سپرده‌هایشان را از دست می‌دهند


تلاش مدیر یکی از شعبه‌های بانکی برای آرام‌کردن مشتریان پیش از بازگشایی بانک‌ها در قبرس، ۸ فروردین ۹۲
تلاش مدیر یکی از شعبه‌های بانکی برای آرام‌کردن مشتریان پیش از بازگشایی بانک‌ها در قبرس، ۸ فروردین ۹۲
مقامات رسمی گفته‌اند سپرده‌گذاران عمده در بزرگ‌ترین بانک قبرس ممکن است تا ۶۰ درصد از سپرده خود را از دست بدهند. این رقم بیش از برآورد اتحادیه اروپا برای بسته پیشنهادی نجات این کشور از ورشکستگی است.

به گزارش آسوشییتدپرس از نیکوزیا، طبق اطلاعیه رسمی بانک مرکزی قبرس، برای سپرده‌های بیش از صد هزار یورو (معادل ۱۲۸ هزار دلار) در بانک قبرس، ۳۷.۵ درصد از این مبلغ به سهام بانک تبدیل می‌شود و از این سپرده‌ها کاسته می‌شود.

علاوه بر این، ممکن است ۲۲.۵ درصد دیگر نیز از سپرده‌های کلان کاسته شود. این میزان بستگی به تشخیص کارشناسان دارد که چه مقدار برای پشتیبانی از ذخایر بانکی لازم است. طبق این اطلاعیه بانک مرکزی قبرس، کارشناسان ظرف ۹۰ روز باید در این باره تصمیم بگیرند.

طبق این اطلاعیه، همچنین ۴۰ درصد باقی‌مانده از سپرده‌های کلان نزد بانک قبرس «موقتا به دلایل مربوط به نقدینگی بلوکه می‌شوند» ولی همچنان بهره می‌برند و نرخ این بهره، ۱۰ درصد بیش از نرخ بهره کنونی خواهد بود.

آسوشییتدپرس نوشته است سپرده‌های تبدیل‌شده به سهام بانک نیز به سپرده‌گذاران اجازه می‌دهد نهایتا خسارت خود را جبران کنند. با این حال این سهام در حال حاضر ارزش کمی دارد و مشخص نیست که آیا ارزشی برابر آن‌چه از سپرده‌ها کاسته شده، پیدا کنند و چه زمانی چنین شود.

دو روز پیش، از ساعت ۱۱ صبح پنج‌شنبه به وقت اروپای مرکزی بانک‌های قبرس که برای جلوگيری از هجوم مردم و بيرون کشيدن دارايی‌های خود نزديک به دو هفته تعطيل بودند، بازگشايی شده و همزمان، تدابير امنيتی و اقدامات محدودکننده‌ای برای خروج پول از اين کشور به اجرا در آمده است.

گزارش خبرگزاری رويترز حاکی است که کارکنان بانک‌های قبرس از اوايل صبح سر کار خود حاضر شده و خودروهای مسلح اقدام به انتقال پول به شعب مختلف بانک‌های اين کشور کردند. ساعات جديد کار بانک‌ها هم با دست روی کاغذ نوشته و به شيشه آنها چسبانده شده است.

بانک‌های قبرس پس از آن بسته شدند که دولت اين کشور برای فرار از ورشکستگی و حل بحران اقتصادی اين جزيره واقع در دريای مديترانه، مذاکراتی را با اتحاديه اروپا برای دريافت کمک ۱۰ ميليارد يورويی (۱۳ ميليارد دلاری) آغاز کرد. يکی از شروط اتحاديه اروپا، تامين شش ميليارد یورو ديگر از منابع داخلی اين کشور بود.

دولت نيز برای تامين اين مبلغ اعلام کرد که از حساب‌های سپرده گذاران در بانک‌های قبرس برای يک‌بار مبلغی را برداشت می‌کند. در ابتدا قرار بود افرادی که زير ۱۰۰ هزار يورو پس انداز دارند نيز رقمی حدود سه درصد از ارزش دارايی خود را پرداخت کنند ولی بعد سپرده‌های بالای ۱۰۰ هزار يورو تنها مشمول اين طرح شدند.

وزير دارايی قبرس گفته است که تا ۴۰ درصد از سپرده‌های بالای ۱۰۰ هزار يورو برای تامين شروط اتحاديه اروپا برداشت خواهد شد.

مقام‌های قبرس می‌گويند که محدوديت‌های اعمال شده برای برداشت پول توسط صاحبان حساب‌ها، کوتاه مدت است ولی به گزارش خبرگزاری رويترز، اقتصاددان‌ها بر اين باورند مادامی که اقتصاد در بحران به سر می‌برد بعيد است که محدوديت‌ها لغو شود.

دولت قبرس اعلام کرده که مردم تنها می‌توانند روزانه ۳۰۰ يورو از حساب خود برداشت کنند و حق صدور چک را هم ندارند.

بانک مرکزی قبرس می‌گويد که تمام مبادلات تجاری بيش از پنج هزار يورو را زير نظر خواهد داشت و مبادلات بالای ۲۰۰ هزار يورو اشخاص را بايد بررسی کند. مردم قبرس که قصد سفر به خارج را داشته باشند تنها می‌توانند هزار يورو با همراه داشته باشند، اين در حالی است که پيش نويس بخشنامه بانک مرکزی خروج سه هزار دلار همراه هر مسافر را مجاز اعلام کرده بود.

خبر بازگشايی بانک‌ها تا حدودی نگرانی‌های مردم را تخفيف داده است ولی هنوز مشخص نيست که چه اتفاقی در روزهای آینده رخ خواهد داد.

جزيره قبرس تنها ۸۶۰ هزار نفر جمعيت دارد ولی بانک‌های اين کشور ۶۸ ميليارد يورو سپرده بانکی دارند. طبق گزارش‌ها بيشتر اين سپرده متعلق به خارجيان به ویژه روس‌هاست که پول‌های خود را از کشور مادر به بانک‌های قبرس منتقل کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG