لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

آثار سیاسی پیشتاز نامزدی جوایز گلدن گلوب شدند


فیلم سینمایی «لینکلن»، فیلم تلویزیونی «آس برنده» و سریال تلویزیونی «میهن» که هر سه موضوعی سیاسی دارند، در بخش‌های متعددی از جوایز گلدن گلوب ۲۰۱۳ نامزد شدند.


نامزدهای هفتادمین جایزه گلدن گلوب روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر اعلام شدند و در میان آنها فیلم لینکلن، تازه‌ترین اثر استیون اسپیلبرگ که به تلاش‌های آبراهام لینکلن در مبارزه با برده‌داری می‌پردازد، بیشتر از دیگر آثار نامزد جوایز امسال گلدن‌گلوب شده است.

این فیلم نامزد هفت جایزه گلدن گلوب ۲۰۱۳ از جمله برای بهترین بازیگر مرد برای دنیل دی لوییس، بهترین کارگردانی برای استیون اسپیلبرگ و بهترین فیلم درام شده است.

فیلم لینکلن در رشته بهترین درام با فیلم «آرگو»، ساخته بن افلک که بخش زیادی از آن در تهران سال ۱۳۵۸ می‌گذرد و داستان فرار چند کارمند سفارت آمریکا از ایران را روایت می‌کند، و همچنین با «جنگوی رها از بند» ساخته کوئنتین تارانتینو که آن هم به روایتی سیاه از دوران برده‌داری می‌پردازد، رقابت می‌کند. هر یک از این دو فیلم، نامزد پنج جایزه گلدن گلوب شده‌اند.

برندگان نهایی گلدن گلوب یک ماه دیگر روز ۱۳ ژانویه ۲۰۱۳ در لس‌آنجلس معرفی می‌شوند.

در مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب که در هتل بورلی هیلتون برگزار خواهد شد، جودی فاستر، بازیگر فیلم‌هایی همچون «راننده تاکسی» و «سکوت بره‌ها» که سابقه کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیز دارد، جایزه‌ای برای یک عمر دستاورد هنری دریافت خواهد کرد. سال گذشته مورگان فریمن، بازیگر کهنه‌کار هالیوود این جایزه را گرفت.

خبرگزاری رویترز نوشته است که فیلم لینکلن از همین حالا با جوایزی که از گروه‌های منتقدان سینمایی و همین‌طور سندیکای بازیگران آمریکا گرفته است، به عنوان یکی از پیشتازان جوایز آکادمی اسکار سال ۲۰۱۳ پیش‌بینی می‌شود.

کتلین کندی از تهیه‌کنندگان هالیوود گفته است در شرایطی که آمریکایی‌ها شاهد یک «راه‌بندان» سیاسی در واشنگتن هستند، فیلم لینکلن تصویری از مبارزات آبراهام لینکن را در کنگره آمریکا برای لغو برده‌داری نشان می‌دهد و این باعث شده است این فیلم به‌خوبی با مخاطب آمریکایی‌اش ارتباط برقرار کند.

خانم کندی در این باره گفته است: «مردم از روند سیاسی روز در آمریکا ناامید شده‌اند و این فیلم مخاطب را به سفری می‌برد که نشان می‌دهد یک روند سیاسی ممکن است دشوار باشد ولی در پایان نتیجه خیلی راضی‌کننده است. فکر کنم همین است که مردم بعد از تماشای لینکلن هیجان‌زده‌اند.»

در بخش فیلم‌های خارجی گلدن گلوب، «عشق»، برنده نخل طلای کن با «یک رابطه سلطنتی» از دانمارک، «دست نیافتنی» از فرانسه، «زنگار و استخوان» و «کانتیکی» رقابت خواهد کرد.

سال گذشته فيلم ایرانی «جدايی نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادی جايزه بهترين فيلم خارجی زبان شصت و نهمين دوره جوايز سالانه گلدن گلوب را گرفت.

در میان آثار تلویزیونی، فیلم تلویزیونی «آس برنده» با نامزد شدن در پنج بخش و سریال تلویزیونی «میهن» با چهار نامزدی پیشتاز دریافت جوایز معتبر گلدن گلوب شده‌اند.

فیلم تلویزیونی «آس برنده» درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا و تلاش انتخاباتی سارا پیلین برای رسیدن به معاونت ریاست جمهوری آمریکاست.

سریال تلویزیونی پرطرفدار «میهن» نیز داستان افسری است که پس از ناپدیدشدن در جنگ عراق، به آمریکا برمی‌گردد و سازمان اطلاعات آمریکا دستور مراقبت از او را می‌دهد. آنها احتمال می‌دهند که این افسر در فکر انجام عملیات تروریستی است. این سریال بر اساس یک سریال موفق اسرائیلی با نام «اسرای جنگی» ساخته شده است.
در میان فیلم‌های تریلر نیز فیلم «سی دقیقه بامداد» که به شکار اسامه بن‌لادن می‌پردازد، نامزد چهار جایزه شده است و فیلم «زندگی پی» هم نامزد سه جایزه شده است.

جوایز گلدن گلوب از معتبرترین و پرتماشاترین مراسم سینمایی است که در ۲۵ رشته با رای ۸۵ عضو «انجمن مطبوعات خارجی هالیوود» به برندگان اعطا و همیشه مقدمه‌ای بر جوایز اسکار تلقی می‌شوند.
XS
SM
MD
LG