لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

تاجزاده: سخنان عسگراولادی در ادبیات حاکمیت رخنه ایجاد کرد


مصطفی تاجزاده، عضو زندانی سازمان مجاهدین انقلاب، در نامه‌ای سرگشاده به حبیب‌الله عسگراولادی ضمن استقبال از سخنان اخیر او درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نوشته است که او در ادبیات حاکمیت «رخنه» ایجاد کرده است.

مصطفی تاجزاده در این نامه از اقدامات حکومت در انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ به عنوان «کودتا» یاد می‌کند و می‌گوید گاه‌شماری حبیب‌الله عسگراولادی از این انتخابات، با گاه‌شماری کسانی همچون حسین شریعتمداری متفاوت است.

این نامه امضای اول اسفندماه را ذیل خود دارد و روز دوم اسفند در وبسایت‌ کلمه منتشر شده است.

معاون سیاسی وزیر کشور در دولت محمد خاتمی از «دوگانگی میان ساعت مهندسی انتخابات و ساعت انتخابات مهندسی‌شده» نوشته و با انتقاد از واکنش جمهوری اسلامی به اعتراض‌های پس از انتخابات پرسیده است: «چرا حاکمیت نمی‌تواند پاسخ جنبش "رای من کو" را با زبان انتخاباتی دهد و به جای آن زبان زور و زبان مهندسی انتخابات را انتخاب کرده؟ کدام زبان هزینه بیشتری دارد؟ انتخاب راه پرهزینه به سود چه کسانی است؟»

تاجزاده از حبیب‌الله عسگراولادی پرسیده است: «از‌‌ همان لحظه‌ای که در واپسین ساعات راهپیمایی میلیونی ۲۵ خرداد ۸۸ سکوت اعتراض بدون کلام و صامت ملت با شلیک گلوله‌های مقر بسیج میدان آزادی شکسته شد تا زمان حاضر و بازداشت اخیر روزنامه‌نگاران، حجم و درصد عملیات مربوط به مهندسی انتخابات بیشتر بوده یا درصد زبان انتخاباتی؟»

وی در نامه خود با اشاره به بخشی از سخنان حبیب‌الله عسگراولادی که گفته «در فتنه ۸۸ بیگانگان فتنه‌سازی کردند اما در داخل نیز زمینه فتنه فراهم شد اما کمتر در این مورد بحث شده است»، نوشته است: «مقام رهبری در سخنانی که بنا بر عللی معین هرگز عملیاتی نشد بیانی به مراتب روشن‌تر درباره زمینه‌های کاملا داخلی و جامعه‌شناختی جنبش سبز داشت و صراحتا گفت "زمینه‌ها را به خیال خودشان آماده کرده بودند. مردم وفادار به نظام هم مطالباتی داشتند. آن قضایا به وجود آمد"».

به نوشته مصطفی تاجزاده، «این سخن اگر قرار بود پیگیری شود ... می‌توانست رخنه‌ای در ادبیات حاکم و از جمله در ادبیات شخص گوینده به وجود آورد و زمینه‌ساز یک تحول اساسی در رفتار حاکمان باشد. زیرا جنبشی اصالتا انتخاباتی و مطالباتی که بازیگر آن مردم وفادار به نظام بوده و "مطالباتی داشتند" نمی‌تواند فتنه باشد، بالعکس این عدم توجه به آن مطالبات و بلکه سرکوب آن است که باید به معنای دقیق کلمه فتنه محسوب شود.»

حبیب‌الله عسگراولادی در صحبت‌های اخیر خود میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «برادر» خود نامیده بود و بر خلاف دیگر چهره‌های نزدیک به حکومت ایران گفته بود که آنها را مجرم نمی‌داند.

یادآوری مدیریت علی لاریجانی بر صدا و سیما

مصطفی تاجزاده همچنین در یادداشتی وبسایت نوروز آن را اول اسفند ماه منتشر کرد، آنچه یکشنبه دو هفته پیش در جلسه استیضاح وزیر کار و رفاه در مجلس گذشت را «روز سرشکستگی اخلاقی و سیاسی جناح اقتدارگرای حاکم» خوانده است.

تاجزاده برخی از اقدامات صدا و سیما در دوره مدیریت علی لاریجانی را یادآوری کرده است و از جمله به برنامه تلویزیونی هویت و «جسارت به بزرگانی چون دکتر زرین‌کوب»، پخش بخش‌هایی از کنفرانس برلین، و برنامه چراغ که «در آن جای شاکی و متهم در قتل‌های زنجیره‌ای عوض شد» اشاره کرده و نوشته است: «او (لاریجانی) هرگز فکر نمی‌کرد که دوربین‌ها زمانی علیه خودش و خاندانش به کار گرفته شود.»

انتقاد اصلاح‌طلبان از سیاست علی لاریجانی در صدا و سیما در زمان دولت محمد خاتمی تا جایی پیش رفت که از حضور او در جلسات هیات دولت ممانعت شد.

تاجزاده همچنین نوشته است بعید نیست حمله محمود احمدی‌نژاد در مجلس برای جلوگیری از رسیدگی به پرونده سوء استفاده‌های مالی نزدیکانش صورت گرفته باشد.

وی از این که در جریان استیضاح وزیر هیچ یک از نمایندگان اشاره‌ای به نقش سعید مرتضوی در «قتل مظلومانه» زهرا کاظمی و تلاش او برای «لاپوشانی» این قتل نداشته‌اند، انتقاد کرده و نوشته است: «همه مردم باید می‌فهمیدند که چه عنصر بی‌اخلاق و فاسدی بیش از یک دهه مسئولیت قضایی حساسی را به عهده داشته و مطبوعات آزاد را به مسلخ برده و در پای امیال یک نفر قربانی کرده است.»
XS
SM
MD
LG