لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

ستایش علی مطهری از مواضع اخیر عسگراولادی


علی مطهری(راست) و حبیب‌الله عسگراولادی
علی مطهری(راست) و حبیب‌الله عسگراولادی
علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی ایران در نامه‌ای سرگشاده به حبیب‌الله عسگراولادی، سیاستمدار محافظه‌کار نزدیک به حکومت ایران مواضع اخیر او درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی را ستایش کرد.

آقای عسگراولادی در صحبت‌های اخیر خود میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «برادر» خود نامیده بود و بر خلاف دیگر چهره‌های نزدیک به حکومت ایران گفته بود که آنها را مجرم نمی‌داند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در نامه علی مطهری خطاب به حبیب‌الله عسگراولادی، که روز جمعه، شش بهمن، منتشر شده، آمده است: «لازم می‌دانم بابت موضع اخیرتان درباره آقایان موسوی و کروبی که آنها را "فتنه‌زده" خواندید نه "فتنه‌گر"، به جناب عالی تبریک بگویم... اقدام حضرت عالی چون برقی بود که در تاریکی جهید و عده‌ای را از خواب غفلت بیدار کرد.»

«فتنه»، اصطلاحی است که مقامات حکومت ایران در توصیف رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به کار می‌برند.

آن انتخابات به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید، اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات، این نتیجه را نپذیرفتند و آن را حاصل «تقلب» و «مهندسی آرا» خواندند.

از آن زمان چهره‌های حکومتی ایران میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «سران فتنه» می‌نامند و در برخی موارد حتی خواهان «اعدام» آنها شده‌اند.

اما در همین حال حبیب‌الله عسگراولادی اعلام کرد که آنها را «سران فتنه» نمی‌داند، بلکه «فتنه‌گران اصلی» در رویدادهای پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ کشورهای خارجی بودند.

این موضع‌گیری واکنش منفی برخی از محافظه‌کاران را در پی داشت تا جایی که خواهان اخراج آقای عسگراولادی از حزب او، موتلفه اسلامی شدند. اما آقای عسگراولادی در پاسخ اظهار داشت که اظهاراتش بر اساس یک وظیفه الهی بوده و خواسته که قبل از مرگ به وظیفه‌ خود عمل کند و ناگفته‌ها را بگوید.

علی مطهری با اشاره به این واکنش‌ها، منتقدان آقای عسگراولادی را «کاسبان سیاسی» خوانده و نوشته است: «معلوم نیست چرا عده‌ای از این سخن حضرت عالی برآشفتند. به نظر می‌رسد حیات سیاسی آنها بسته به یک موجود موهوم به نام "سران فتنه" و "فتنه‌گران" است و اگر این تعبیرات را از آنها بگیرند دیگر نمی‌توانند کاسبی سیاسی کنند.»

آقای مطهری در ادامه این نامه نوشته است که اگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی امکان دفاع از خود را داشته باشند، «ساخته‌ها و بافته‌های ذهنی» کسانی که آنها را «فتنه‌گر» می‌نامند به هم می‌ریزد و به همین خاطر آنها حاضر نیستند که موسوی و کروبی بتوانند از خود دفاع کنند.

آقای موسوی و آقای کروبی از زمستان دو سال قبل در حبس خانگی هستند که این موضوع انتقادات گسترده‌ای را متوجه حکومت ایران کرده است.

علی مطهری در بخشی از نامه خود، منتقدان مواضع اخیر آقای عسگراولادی را کسانی می‌نامد که با «کمترین زحمت سر سفره انقلاب نشسته‌اند و می‌خواهند همه را جز خود از قطار انقلاب پیاده کنند.»

او در انتهای این نامه نوشته است: «مخالفان شما نمی‌توانند بفهمند که اگر عسگراولادی و هاشمی- با وجود اختلاف نظری که دارند- از وحدت و همدلی و گفت‌وگو و فتنه‌گر نبودن آقایان موسوی و کروبی دم می‌زنند برای منافع خودشان نیست، بلکه درد حفظ اسلام و انقلاب اسلامی را دارند و می‌دانند که اگر این انقلاب از بین برود تکرار شدنی نیست.»

میرحسین موسوی در دوران جنگ ایران با عراق نخست‌وزیر ایران بود. مهدی کروبی نیز سابقه سال‌ها ریاست بر مجلس ایران را دارد.
XS
SM
MD
LG