لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

جانشین دایی کیست؟


علی دایی در آخرین مسابقه‌اش
علی دایی در آخرین مسابقه‌اش
به دنبال برکناری علی دایی از سمت سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال ایران فدراسیون فوتبال مذاکرات فشرده‌ای را برای انتخاب جانشین وی آغاز کرده است.

یک روز پس از آن که تیم ملی فوتبال ایران در تهران با نتیجه دو بر یک مغلوب عربستان سعودی حریف سنتی خود شد، فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه ضمن «عذرخواهی از مردم ایران به خاطر این شکست» اعلام کرد، اعضای هیات رییسه فدراسیون با برکناری سرمربی تیم ملی موافقت کرده‌اند.

علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال ایران روز یکشنبه و پس از پایان جلسه اعضای هیئت رییسه این فدراسیون به خبرنگاران در تهران گفت، تا زمان انتخاب جانشینی برای علی دایی اریش روته مولر، دستیار آلمانی وی، مسئولیت تیم ملی را بر عهده خواهد داشت. همچنین به گزارش ایسنا رییس فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرد با توجه به زمان کوتاه تا برگزاری بازی‌های بعدی ایران، جانشین علی دایی از میان مربیان ایرانی انتخاب خواهد شد.

اريس روته مولر دستيار علی دایی، موقتا هدايت تيم ملی را برعهده گرفت.

به دنبال برکناری دایی، گمانه‌زنی‌ها در این باره که چه کسی به عنوان جانشین وی انتخاب خواهد شد در میان رسانه‌ها و کارشناسان ایرانی آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران در جریان نشست هیئت رییس فدراسیون فوتبال در روز یکشنبه از امير قلعه‌نويي، افشين قطبی و محمد مايلی‌كهن به عنوان سه گزينه جدي برای جانشينی علی دايی نام برده شده است. همچنین گفته می‌شود مسئولان فدراسیون فوتبال ایران گفت و گوهایی را نیز با حشمت مهاجرانی برای پذیرش سرمربی‌گری تیم ملی انجام داده‌اند.

در این میان خبرگزاری ایلنا اعلام کرد با توجه به شناخت خوبی که افشین قطبی سرمربی پیشین پرسپولیس از تیم‌های کره شمالی و کره جنوبی به عنوان دو رقیب اصلی ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ دارد، وی از بخت زیادی برای به دست گرفتن سکان تیم ملی ایران برخوردار است.

جواد نکونام پس از بازی ایران و عربستان

هر چند تاکنون اخبار منتشره در مورد گزینه‌های احتمالی برای جانشینی علی دایی از سوی فدراسیون فوتبال تایید نشده است، اما خبرگزاری ورزش ایران، ایپنا، در دو خبر جداگانه به انتقاد از دو گزینه اصلی سرمربی‌گری تیم ملی یعنی افشین قطبی و محمد مایلی کهن پرداخت.

ایپنا با اشاره به مصاحبه سرمربی پیشین پرسپولیس با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی نوشته است: «اطرافیان بیژن قطبی در حالی برای نزدیک کردن وی به تیم ملی تلاش می‌کنند، که او پیش از این در مصاحبه با یکی از شبکه های بیگانه به شدت از مسئولان فدراسیون انتقاد کرده و شرایط فعالیت در ایران را غیرممکن دانسته بود.»

خبرگزاری ورزش ایران همچنین با انتقاد از اعلام نام محمد مایلی کهن به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های اصلی جانشینی دایی می نویسد: «کارنامه مربیگری وی نشان از عدم توانایی لازم برای هدایت تیم ملی دارد.» ایپنا ادامه می‌دهد: «انتخاب مایلی کهن به عنوان یکی از نامزدهای اصلی هدایت تیم ملی به دلیل برخی توصیه های خارج از فدراسیون صورت گرفته و به هیچ عنوان نمی تواند اتفاق مثبتی در شرایط وخیم فعلی باشد.»

تیم ملی فوتبال ایران روز چهارشنبه یک بازی دوستانه در تهران با تیم ملی سنگال انجام می‌دهد و از این رو مسئولان فدراسیون فوتبال تلاش می‌کنند، هر چه زودتر از میان گزینه‌های اعلام شده فردی را برای هدایت تیم ملی انتخاب کنند.

از آنجایی که تیم ملی ایران پس از شکست در مقابل عربستان سعودی برای صعود به جام جهانی آفریقای جنوبی در وضعیت دشواری قرار گرفته و باید حداکثر امتیاز را از سه بازی باقی مانده با امارات، کره شمالی و کره جنوبی را کسب کند، سرمربی آینده این تیم نیز کار بسیار سختی پیش رو خواهد داشت.

مجمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران نیز که روز شنبه از نزدیک شاهد شکست تیم ملی در استادیوم آزادی بود، روز یک‌شنبه، نهم فروردین، در پایان نشست هیئت دولت با اشاره به این شکست گفت که فوتبال ایران باید در آسیا حرف اول را بزند و نباید به گونه‌ای عمل شود که مردم و به ویژه جوانان در این گونه موارد دلخور و ناراحت شوند.

  • به نظر شما چه کسی بخت بیشتری دارد تا «مربی» تیم ملی ایران شود؟ به نظر شما چه کسی برای این پست بهتر است؟ فکر می‌کنید یک مربی خارجی برای هدایت تیم ملی ایران بهتر است یا یک مربی ایرانی؟
XS
SM
MD
LG