لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

ابراز نگرانی «خانه آزادی» نسبت به سرنوشت رکسانا صابری


رکسانا صابری در تهران
رکسانا صابری در تهران
سازمان غیر دولتی «خانه آزادی» که در زمینه حمایت از آزادی‌های سیاسی، دمکراسی و حقوق بشر فعالیت می‌کند، نسبت به بازداشت رکسانا صابری، خبرنگار آمریکایی ایرانی‌تبار، توسط مقام‌های جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

«خانه آزادی» با انتشار بیانیه‌ای در سایت اینترنتی خود با اشاره به بازداشت رکسانا صابری خبرنگار ایرانی- آمریکایی در ایران و متهم شدن وی به جاسوسی برای آمریکا عمیقاً نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی او شده است.

جنیفر ویندسور مدیر اجرایی «خانه آزادی» از بازداشت رکسانا صابری به عنوان تازه‌ترین مورد روند نگران کننده سلب آزادی روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در ایران یاد کرده و گفته است:«این واقعیت که هنوز هیچ کیفرخواستی منتشر نشده است، تنها ظن ما را در مورد بی‌پایه و اساس بودن اتهام‌های وارده علیه رکسانا صابری تقویت می‌کند.»

در بیانیه مطبوعاتی خانه آزادی با اشاره به اعلام مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر این که دادگاه رکسانا صابری هفته آینده تشکیل می‌شود، آمده است، با این حال وکیل صابری هنوز در جریان جزییات اتهام‌های واره به او قرار نگرفته است.

رکسانا صابری حدود دو ماه پیش در ایران بازداشت شد و هم اکنون در زندان اوين به سر می‌برد.

وی در شش سال گذشته به عنوان خبرنگار آزاد در ایران فعالیت می‌کرد و با بی‌بی‌سی، راديو «ان‌پی‌آر» و ساير نشريات بين المللی همکاری داشته است.

قوه قضائيه ايران در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود، رکسانا صابری «ظرف چند روز آينده» آزاد می‌شود، اما به رغم این وعده اکنون تفهیم اتهام «فعاليت‌های جاسوسی» به وی صورت گرفته و او همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

مقام‌های جمهوری در ابتدا اعلام کرده بودند، وی به این دلیل بازداشت شده است، که بدون داشتن کارت خبرنگاری به فعالیت خبری خود ادامه داده بود.

در بیانیه «خانه آزادی» در باره بازداشت صابری همچنین با اشاره به محدویت‌هایی که روزنامه‌نگاران در جمهوری اسلامی با آن دست به گریبان هستند، آمده است، جمهوری اسلامی معمولاً روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویس‌ها را به اتهام تهدید امنیت ملی تحت پیگرد قرار می‌دهد. همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آمده است از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۵ حدود ۵۷۰ نشریه در ایران توقیف شده‌است.

«خانه آزادی» یک نهاد غیر دولتی در آمریکا است که در زمینه تحقیقات و حمایت از دمکراسی، آزادی‌های سیاسی و حقوق بشر فعالیت می‌کند. این سازمان هر سال گزارش‌هایی در مورد میزان وجود آزادی و دمکراسی در کشورهای جهان منتشر می‌کند. «خانه آزادی» در سال ۱۹۴۱ در واشنگتن تأسیس شده است.

ابراز نگرانی «خانه آزادی» از وضعیت خانم صابری در حالی که روز گذشته ایالات متحده بار دیگر اتهام‌های وارده به رکسانا صابری خبرنگار ایرانی- آمریکایی را که در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد، بی‌اساس خواند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با بی‌اساس خواندن اتهام جاسوسی خانم صابری، اتهامات اعلام شده از سوی قوه قضایی ایران را فاقد وجاهت و بی‌پایه توصیف کرد.

مقام‌های قضایی ایران، روز چهارشنبه، با اعلام صدور کیفرخواست برای خانم صابری گفته بودند که وی در پوشش کار خبری مشغول جاسوسی بوده است.
XS
SM
MD
LG