لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

اتحادیه عرب: از اعلام موجودیت فلسطین حمایت می‌کنیم


تنها اندکی پس از آن که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی یک بار دیگر بر تصمیم خود مبنی بر اعلام موجودیت یک کشور فلسطین در نشست پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرده است، اتحادیه عرب نیز حمایت خود را از «عضویت کامل کشور فلسطین» در سازمان ملل متحده اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه عرب روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است، از درخواست مقام‌های فلسطینی «برای به رسمیت شناختن تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ و عضویت کامل آن در سازمان ملل متحد» حمایت می‌کند.

بیانیه اتحادیه عرب در حمایت از اعلام موجودیت کشور فلسطینی به پایتختی بین‌المقدس شرقی تنها اندکی پس از آن منتشر شده است، که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی یک بار دیگر تاکید کرده بود، در صورت خودداری اسرائیل از آغاز گفت و گوهای درباره «مسائل اساسی»، در جریان نشست پیش روی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر، تشکیل کشور فلسطینی را اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که جوزف دایس، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، روز جمعه گفته بود، که کشور فلسطین نمی‌تواند بدون موافقت شورای امنیت، به عضویت کامل سازمان ملل متحد پذیرفته شود.

همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز اعلام کرده است، فلسطینی‌ها نمی‌توانند از طریق سازمان ملل به تشکیل کشور فلسطین مبادرت ورزند و چنین کشوری باید تنها برآمده از پیمان نهایی صلح با اسرائیل باشد.

این درحالی است که فلسطینی‌ها ابراز اطمینان کرده‌اند که از میان ۱۹۲ عضو سازمان ملل، اکثریت قاطعی حامی استقلال کشور فلسطین دریک رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان خواهند بود.

تا کنون ۱۱۲ کشور، فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند و فلسطینی‌ها امیدوار هستند که تا شهریور، این شمار به ۱۳۵ کشور افزایش یابد، که بیش از دو سوم از اعضای مجمع عمومی سازمان ملل است.

با این حال در صورت حمایت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل از استقلال فلسطین نیز، بدون تایید نهایی شورای امنیت این کشور نمی‌تواند به عضویت کامل سازمان ملل درآید و انتظار می‌رود، ایالات متحده از حق وتوی خود برای مقابله با چنین درخواستی استفاده کند.

از سوی دیگر مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته و در واکنش به درخواست باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آغاز گفت و گوها بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷، یک بار دیگر عقب‌نشینی اسرائیل به پشت این مرزها را رد کرده‌اند.

در این میان قطر که ریاست کمیته روند صلح اتحادیه عرب را بر عهده دارد، پیشنهاد داده است، تا زمانی که طرف اسرائیلی «آماده» شرکت در گفت و گوهای صلح نیست، گفت و گوهای صلح خاورمیانه متوقف شود.
XS
SM
MD
LG