لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

بروجردی: مجلس با انتصاب فردی حاشیه‌دار به معاونت وزارت خارجه مخالف است


به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره انتصاب محمد شریف ملک‌زاده، دبیر شورای عالی ایرانیان، به عنوان معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از «موضع‌گیری نمایندگان» در این باره و احتمال سوال از وزیر امور خارجه خبر داده است. اصولگرایان مخالف دولت، ملک‌زاده را یکی از «عناصر جریان انحرافی» می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی روز شنبه در واکنش به خبر انتصاب دبیر شورای ایرانیان به عنوان معاون مالی و اداری وزارت امور خارجه گفته است: «در صورت صحت این خبر و انتصاب آقای ملک زاده به این سمت، نمایندگان در جلسه علنی صبح فردای مجلس در این خصوص موضع‌گیری خواهند کرد و این احتمال وجود دارد که از وزیر امورخارجه در این خصوص سئوال پرسیده شود.»

به ویژه از زمان علنی شدن اختلاف‌ها میان آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد بر سر وزارت اطلاعات، اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی حملات گسترده‌ای علیه برخی از اطرافیان رئیس دولت آغاز کرده‌اند.

در این میان محمد شریف ملک‌زاده که از سوی اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان دبیر شورای عالی ایرانیان منصوب شده است، از سوی مخالفان اصولگرای دولت به عنوان «یکی از عناصر جریان انحرافی» شناخته می‌شود.

«جریان انحرافی» عبارتی است که هواداران رهبر جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به آنها برای اطرافیان محمود احمدی‌نژاد و به ویژه اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر وی به کار می‌برند.

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است با ابراز نگرانی از «ورود عنصر جريان انحرافی به تشکيلات اداری و مالی وزارت خارجه» از انتصاب محمدشریف ملک‌زاده با عنوان «اقدامی شائبه‌برانگيز» یاد کرده است.

خبرگزاری فارس همچنین در این باره نوشته است: «ملک‌زاده از عناصر مرتبط با جريان انحرافی است که عملکرد وی در شورای عالی ايرانيان با انتقاد‌های بسياری رو‌به‌رو بوده است.»

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این باره گفته است: «به نظر می‌رسد در داخل وزارت خارجه گزینه‌های مناسب‌تری نیز وجود دارد و با توجه به حساسیت‌هایی که در وزارت امورخارجه وجود دارد، افرادی باید در این مسئولیت گمارده شوند که بدون حاشیه باشند.»

مخالفت ستاد نیروهای مسلح با ادغام وزارت ارتباطات

از سوی دیگر در حالی که اختلاف میان دولت محمود احمدی‌نژاد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر سر ادغام وزارتخانه‌ها همچنان پابرجاست، ستاد کل نيروهای مسلح و سازمان پدافند غيرعامل نسبت به ادغام وزارت ارتباطات با دیگر وزارتخانه‌ها هشدار داده است.

حسين سبحانی‌نيا، نماينده نيشابور و از اعضای هيات ‌ریيسه مجلس در این باره به خبرگزاری فارس گفته است: «اخيراً ستاد کل نيروهای مسلح و سازمان پدافند غيرعامل طي نامه‌هاي جداگانه‌اي به شورای نگهبان و شورای عالی امنيت ملی اعلام کرده‌اند که ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه‌های ديگر از جهات امنيتی ممکن است مشکل ايجاد کند؛ آنها در اين نامه‌ها خواسته بودند که اين ادغام صورت نگيرد.»

دولت محمود احمدی‌نژاد چندی پیش طرحی درباره ادغام وزارتخانه‌های نیرو با نفت، راه و ترابری با مسکن و شهرسازی، صنایع و معادن با بازرگانی، و کار و امور اجتماعی با وزارت رفاه تصویب کرده بود.

هر چند دولت و مجلس همچنان بر سر نحوه و زمان این ادغام‌ها با هم اختلاف دارند، اما کمیسیون امور اجتماعی مجلس خواستار ادغام وزارت ارتباطات با وزارتخانه‌های راه و مسکن شده است.
XS
SM
MD
LG