لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۵

فوتبال انتخابی المپیک ۲۰۱۲ لندن؛ گام امیدبخش ایران با پیروزی در خاک عراق


فوتبال انتخابی المپیک ۲۰۱۲ لندن؛ گام امیدبخش ایران با پیروزی در خاک عراق

در مسابقه رفت دور دوم انتخابی فوتبال المپیک ۲۰۱۲ لندن در قاره آسیا، تیم ملی امید ایران با تک گل نیمه نخست محسن مسلمان تیم ملی امید عراق را در شهر اربیل شکست داد و به یک قدمی مرحله گروهی رسید. مسابقه برگشت پنج‌شنبه دوم تیر در ورزشگاه آزادی تهران انجام می‌شود.

تیم المپیک ایران در نیمه نخست با گل هشیارانه محسن مسلمان یک بر صفر به برتری رسید و همین گل به پیروزی ایران در خانه حریف انجامید.

در دقیقه ۳۰ یک- دو مسلمان با حمید علی‌عسگری با حرکت خوب و بدون توپ کریم انصاری‌فر دفاع عراق را غافلگیر کرد و هافبک آماده تیم ملوان با مصطفی ناصر، دروازه بان عراقی تک به تک شد تا با ضربه‌ای دقیق و زمینی گل پیروزی بخش را برای ملی پوشان ایران بزند.

در این نیمه گرچه ایران با حالت تهاجمی و برتری بر حریف آغاز کرد، اما عراقی‌ها با گرفتن میانه میدان و ارسال توپ‌های بلند به دروازه ایران نزدیک شدند و چند بار خطرآفرین شدند.

در حالی که بازیکنان سرشناس تیم ملی امید ایران خسته و کمتر از حد خود نشان می دادند، تیم میزبان هم در شکافتن خط دفاعی ایران ناتوان نشان می داد و در جست و جوی یک حادثه بود تا در پی ارسال‌های بلند، یک اشتباه دفاعی به موقعیت گل برای مهاجمان عراقی منجر شود.

در نیمه دوم گرچه یک توپ خطرناک مهاجمان عراقی به زیر دیرک افقی دروازه خورد و به زمین بازگشت اما در مجموع عراقی‌ها چهره ای ناامید به خود گرفتند. گریزهای سریع سامان آقازمانی از جناح راست دو بار زنگ خطر گل دوم ایران را در بیخ گوش عراقی‌ها به صدا درآورد.

در کنار احسان حاج‌صفی، کاپیتان تیم ملی امید،آرش افشین، حمید علی‌عسگری، سامان آقازمانی و کریم انصاری‌فرد، محسن مسلمان موفق‌تر از بقیه نشان داد.

در خط حمله حضور گلزنانی چون انصاری‌فرد و افشین بیشتر جرقه ای بود تا این دو کمتر صاحب توپ و موقعیت گلزنی شوند. توجه بسیار مدافعان تیم عراق به این دو ملی‌پوش عاملی بود تا منصوریان در تعویض آنان تردید داشته باشد.

تیم ملی امید ایران: حامد لک، میلاد فخرالدینی، شجاع خلیل‌آزاد، رسول کر، احسان حاج‌صفی، سامان آقا‌زمانی، علیرضا مرزبان، محسن مسلمان (از دقیقه ۹۰ کامیابی‌نیا)، حمیدرضا علی‌عسکری، آرش افشین و کریم انصاری‌فر.
سرمربی: علیرضا منصوریان.

پیکار برای حضور سه تا چهار تیم آسیایی در فوتبال بازی‌های المپیک سال آینده (۲۰۱۲) در لندن، در مرحله رفت در روز یکشنبه ۱۹ ژوئن (۲۹ خرداد) به پایان رسید تا پنج روز بعد در پایان مسابقه‌های برگشت تیم‌های مدعی بیشتر مشخص شوند.

سرنوشت سهمیه چهارم آسیا از یک مسابقه پلی‌آف با تیم مدعی از قاره آفریقا روشن خواهد شد.

از رقابت‌های دور اول یازده تیم از جمله ایران به دور بعد راه یافتند. ایران در برابر تیم قرقیزستان با یک برد خفیف یک بر صفر در تهران و یک تساوی بدون گل در خانه حریف به تیم عراق رسید، تیمی که گذشته درخشانی از نظر حضور در المپیک و حتی در کارنامه‌اش راهیابی به مرحله نیمه پایانی در المپیک ۲۰۰۴ را دارد.

پیش از مسابقه‌های روز یکشنبه پایگاه خبری کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تمام نگاه‌ها به مسابقه دو رقیب دیرین یعنی ایران و عراق خواهد بود که مسابقه رفت را در ورزشگاه حریری شهر اربیل برگزار کردند.

پیشینه حضور ایران در فوتبال المپیک به پیش از انقلاب باز می‌گردد: ۱۹۶۴، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶. برای المپیک ۱۹۸۰ هم تیم ملی با پشتوانه بازیکنان درخشان جام تخت جمشید به مسکو راه یافت؛ اما این بازی‌ها از سوی حکومت اسلامی تحریم شد و از این رو تیم ایران از حضور در المپیک بازماند.
از تیمی که در سنگاپور به المپیک رسید سه مهره کلیدی و با ارزش مرگی نا به هنگام داشتند: ناصر حجازی (اسطوره تازه از دنیا رفته)، حبیب خبیری (که در سال ۱۳۶۳ به جرم عضویت در سازمان مجاهدین خلق توسط رژیم جمهوری اسلامی تیرباران شد) و مسلم خانی که مرگ او در خارج از ایران در پرده ابهام باقی ماند.

چهار سال پیش از آن حجازی و یارانش در المپیک ۱۹۷۶ مونترال تا مرحله یک چهارم پایانی پیش رفته و بازی‌های درخشانی در برابر لهستان و شوروی نمایش داده بودند.

چهار بار حضور فوتبال عراق در المپیک بعد از سه بار حضور فوتبال ایران در این مسابقه‌ها و در سال‌های ۱۹۸۰، ۱۹۸۴، ۱۹۸۸ و ۲۰۰۴ صورت گرفته بود.

تیم المپیک ۲۰۰۴ عراق پیش از شگفتی آفرینی در آتن، در جام قهرمانی جوانان آسیا در تهران قهرمان شده بود و استخوانبندی همان تیم در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۰۷ به قهرمانی قاره دست یافت.

۱۲ تیم برنده از دور دوم به دور بعد راه می‌یابند که قرعه‌کشی آن روز هفتم ژوییه انجام می‌شود. این تیم‌ها به سه گروه چهار تیمی تقسیم می‌شوند که پس از پیکارهای رفت و برگشت در فاصله روزهای ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۱ تا ۱۴ مارس ۲۰۱۲، تیم‌های سرگروه به المپیک راه می‌یابند. سه تیم دوم این سه گروه به صورت پلی‌آف در یک زمین بی‌طرف بازی می کنند تا تیم برنده حریف نماینده قاره آفریقا برای تعیین آخرین سهمیه المپیک ۲۰۱۲ شود.
XS
SM
MD
LG